Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Wystawa jest więcej, niż komentarzem do obecnych zagrożeń społecznych i geopolitycznych. To złowróżbne znaki czasu.

grafika: na czarnym tle rysunek granic państw europy oznaczonych czerwonymi kropkami

Flagi #9

grafika: na żółtym tle rysunek czarnej maski przeciw gazowej

Flagi #5

Bazyli Krasulak Flagi i Pocztówki
13 sierpnia – 12 września 2022 r. | Galeria Elektor
Wernisaż: 12 sierpnia (pt) 17:00
Wstęp wolny
Wystawa dostępna dla osób z niepełnosprawnością

Flagi

Kolorowe tkaniny łopoczą na wietrze – rozwieszane są na przełęczach w Himalajach, przy świątyniach i stupach buddyjskich, także z okazji ważnych wydarzeń, jak pielgrzymki. ­­Flagi wiesza się na zewnątrz w miejscach, gdzie może owiewać je wiatr i w ten sposób „odczytywać” wypisane na nich modlitwy, co ma „rozsiewać” dobre intencje za człowieka.

(…) niepokój przed czymś, co dopiero ma nadejść, a co już zostało przepowiedziane (…)

Na wystawie prezentowane są dwa cykle prac. Pierwszy – Dziesięć Flag na Nową Dekadę – inspiracje czerpie z modlitewnych flag. Prace wykonane w technice druku cyfrowego, powstały w grudniu 2020 roku i zostały zaprezentowane w styczniu 2021 r. na wystawie zbiorowej 18th Hitra Santhe w Galerii Muzeum Karnataka Chitrakala Parishath, College of Fine Arts w Bangalore, Indie. Wystawa ta z powodów pandemicznych prezentowana była w wersji online. Obecna prezentacja jest premierą na żywo.

Treści zawarte w pracach są jak najbardziej współczesne, konkretne i dotyczą obecnych problemów, zagrożeń społecznych i geopolitycznych. Jak komentuje sam autor „treści Flagi #3 i #5 wydają się być oczywiste, Flaga #9 złowróżbna, Flaga #10 chyba daje nadzieję…”. Ta raczej pesymistyczna wizja, mimo zanurzenia całego cyklu w żywe, entuzjastyczne kolory. Buduje uczucie chybotliwego oczekiwania, niepokój przed czymś, co dopiero ma nadejść, a co już zostało przepowiedziane poprzez symbole, którymi te prace są.

Pocztówki

Drugi prezentowany cykl to „Pocztówki“. Przewrotność tytułu trafia odbiorcę w wycelowany punkt. Nie są to typowe kartki pocztowe z sentymentalnym bukietem róż, ani pejzażem z nadmorskiej plaży. Są ich zaprzeczeniem.

„Pocztówki” już niczego nie personifikują, patrząc na nie, czujemy, że ktoś obok, właśnie doświadcza zła.

Grafiki zostały zrealizowane w technice: monotypi, drzeworytu, tapowania na czerpanych tekturach. Powstały w 2022 roku i poświęcone są narodom poddanym opresji, agresji i eksterminacji. Ujgurzy, Tybetańczycy, Ukraińcy, Kurdowie, Cholan, Lhasa, Szigace, Bucza, Mariupol, Irbil…

Tym razem autor decyduje się na surowy, zgrzebny, a zarazem szlachetny materiał, jakim jest gruby, czerpany, neutralne kolorystyczny papier, a na nim pozostawia czarne znaki. Wyryte znamiona są bardzo przemyślane i zdefiniowane, nie ma w nich miejsca na przypadek, czy niepewność. Ta bezkompromisowa forma odarta z niuansów, odcieni i innych rekwizytów jest adekwatna do agresji i zła, o których te prace mówią. Można je nazwać komunikatami, sygnałami pozostającym na długo w umyśle jako nieprzyjemny zgrzyt, łomot, trzask. „Pocztówki” już niczego nie personifikują, patrząc na nie, czujemy, że ktoś obok, właśnie doświadcza zła.

Wystawa jest więcej, niż komentarzem do obecnych wydarzeń. W moim odczuwaniu to złowróżbne znaki czasu, dana nam karma, której się poddajemy.

Eliza Proszczuk

Bazyli Krasulak

Ur. 1956 r. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Projektant grafiki użytkowej i wnętrz. W latach 90. dyrektor artystyczny i kreatywny w agencjach reklamowych. Od 1991 r. pracownik dydaktyczny Wydziału Architektury Wnętrz. W latach 1994–2007 prowadzący Pracownie podstaw projektowania graficznego. Kwalifikacje IIº w 2002. Od 2007 r. prowadzący Pracownię komunikacji wizualnej. Nagrody i wyróżnienia: KrakFilm, Clio Awards, Dea Awards, Złote Orły, Vidical. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

grafika: wielokrotnie powtarzające się symbole religijne układające się w kwadrat
grafika: prostokątny labirynt

grafika: na ciemnoczerwonym tle czarne kreski przypominające krzyż z ukośnym ramieniem

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl