Wystawa jest więcej, niż komentarzem do obecnych zagrożeń społecznych i geopolitycznych. To złowróżbne znaki czasu.
Bazyli Krasulak Flagi i Pocztówki
13 sierpnia – 12 września 2022 r. | Galeria Elektor
Wernisaż: 12 sierpnia (pt) 17:00
Wstęp wolny
Wystawa dostępna dla osób z niepełnosprawnością
Flagi
Kolorowe tkaniny łopoczą na wietrze – rozwieszane są na przełęczach w Himalajach, przy świątyniach i stupach buddyjskich, także z okazji ważnych wydarzeń, jak pielgrzymki. Flagi wiesza się na zewnątrz w miejscach, gdzie może owiewać je wiatr i w ten sposób „odczytywać” wypisane na nich modlitwy, co ma „rozsiewać” dobre intencje za człowieka.(…) niepokój przed czymś, co dopiero ma nadejść, a co już zostało przepowiedziane (…)
Na wystawie prezentowane są dwa cykle prac. Pierwszy – Dziesięć Flag na Nową Dekadę – inspiracje czerpie z modlitewnych flag. Prace wykonane w technice druku cyfrowego, powstały w grudniu 2020 roku i zostały zaprezentowane w styczniu 2021 r. na wystawie zbiorowej 18th Hitra Santhe w Galerii Muzeum Karnataka Chitrakala Parishath, College of Fine Arts w Bangalore, Indie. Wystawa ta z powodów pandemicznych prezentowana była w wersji online. Obecna prezentacja jest premierą na żywo.
Treści zawarte w pracach są jak najbardziej współczesne, konkretne i dotyczą obecnych problemów, zagrożeń społecznych i geopolitycznych. Jak komentuje sam autor „treści Flagi #3 i #5 wydają się być oczywiste, Flaga #9 złowróżbna, Flaga #10 chyba daje nadzieję…”. Ta raczej pesymistyczna wizja, mimo zanurzenia całego cyklu w żywe, entuzjastyczne kolory. Buduje uczucie chybotliwego oczekiwania, niepokój przed czymś, co dopiero ma nadejść, a co już zostało przepowiedziane poprzez symbole, którymi te prace są.Pocztówki
Drugi prezentowany cykl to „Pocztówki“. Przewrotność tytułu trafia odbiorcę w wycelowany punkt. Nie są to typowe kartki pocztowe z sentymentalnym bukietem róż, ani pejzażem z nadmorskiej plaży. Są ich zaprzeczeniem.
„Pocztówki” już niczego nie personifikują, patrząc na nie, czujemy, że ktoś obok, właśnie doświadcza zła.
Grafiki zostały zrealizowane w technice: monotypi, drzeworytu, tapowania na czerpanych tekturach. Powstały w 2022 roku i poświęcone są narodom poddanym opresji, agresji i eksterminacji. Ujgurzy, Tybetańczycy, Ukraińcy, Kurdowie, Cholan, Lhasa, Szigace, Bucza, Mariupol, Irbil…
Tym razem autor decyduje się na surowy, zgrzebny, a zarazem szlachetny materiał, jakim jest gruby, czerpany, neutralne kolorystyczny papier, a na nim pozostawia czarne znaki. Wyryte znamiona są bardzo przemyślane i zdefiniowane, nie ma w nich miejsca na przypadek, czy niepewność. Ta bezkompromisowa forma odarta z niuansów, odcieni i innych rekwizytów jest adekwatna do agresji i zła, o których te prace mówią. Można je nazwać komunikatami, sygnałami pozostającym na długo w umyśle jako nieprzyjemny zgrzyt, łomot, trzask. „Pocztówki” już niczego nie personifikują, patrząc na nie, czujemy, że ktoś obok, właśnie doświadcza zła.
Wystawa jest więcej, niż komentarzem do obecnych wydarzeń. W moim odczuwaniu to złowróżbne znaki czasu, dana nam karma, której się poddajemy.
Eliza Proszczuk
Bazyli Krasulak
Ur. 1956 r. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Projektant grafiki użytkowej i wnętrz. W latach 90. dyrektor artystyczny i kreatywny w agencjach reklamowych. Od 1991 r. pracownik dydaktyczny Wydziału Architektury Wnętrz. W latach 1994–2007 prowadzący Pracownie podstaw projektowania graficznego. Kwalifikacje IIº w 2002. Od 2007 r. prowadzący Pracownię komunikacji wizualnej. Nagrody i wyróżnienia: KrakFilm, Clio Awards, Dea Awards, Złote Orły, Vidical. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
- Kurator wystawy: Eliza Proszczuk
- Kurator Programowy Galerii Elektor: Paulina Czajor p.czajor@mik.waw.pl tel. 22 586 42 10.
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej