Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Zapraszamy na kolejny spektakl taneczny w ramach IV edycji Centralnej Sceny Tańca w Warszawie.

na dwóch nogach/ bi(g)gender

Weronika Pelczyńska, Magda Fejdasz
13 kwietnia 2023 r. (czw) 19:00 | CST Scena
Bilety 25 zł

  • kostium: Monika Nyckowska
  • muzyka: Natan Kryszk (kompozycja i wykonanie), Aleksander Żurowski (realizacja i wykonanie nagrania)
  • choreografia i wykonanie: Weronika Pelczyńska, Magda Fejdasz
  • specjalne podziękowania dla Patrycji Kowańskiej, Moniki Szpunar, Klaudyny Schubert, Jakuba Odzioby, Agnieszki Orlińskiej, Bożeny Zaremby i Centrum w Ruchu.
  • zdjęcia : Monika Stolarska

Spektakl  powstał w ramach projektu rezydencyjnego Krakowskiego Teatru Tańca „Rollercoaster. Młodzi kreatorzy wrażeń”, zrealizowanego przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego i we współpracy z Centrum w Ruchu.

Działanie „na dwóch nogach” jest kontynuacją, rozpoczętego przez autorki w 2019 roku, kolektywnego badania idei siostrzeństwa w tańcu, choreografii i improwizacji kontaktowej. Tytuł spektaklu odnosi się do związku frazeologicznego „stanąć na nogi” czyli złapać równowagę, dojść do siebie, odzyskać siły, pozbierać się, uniezależnić się.

W obrębie zdarzenia publiczności powierzona zostaje rola świadka osobliwej wiwisekcji, w  której dwie choreografki ożywiają przeskalowany kostium. Garnitur „bi(g)gender” powstał w ramach tworzenia kolekcji costYOUme / YOUniform w 2017 roku w Belgii na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Obiekt nawiązuje do modowego typu androgyna, czyli połączenia cech męskiej i kobiecej fizyczności, które spotykają się w symbolicznej harmonii dwoistości. Przy tworzeniu tej pikogramowej sylwetki została użyta graficzna reprezentacja tożsamości, które wyrażają się w wybranej formie i kolorze kostiumu.

Choreografii towarzyszy muzyka  skomponowana na cztery ręce i pianino, nagrana z wnętrza instrumentu.

Podczas spektaklu istnieje możliwość zmiany miejsca w przestrzeni: stania, siedzenia i leżenia. Można także korzystać z urządzeń elektronicznych, archiwizując siostrzane działanie za pomocą aparatów i telefonów komórkowych. Wieczór potrwa około 40 minut. Po prezentacji zapraszamy do rozmowy.

Natan Kryszk – saksofonista, malarz i rzeźbiarz. Współzałożyciel tria Pokusa (Olter/Bryndal/Kryszk), które występowało na wielu festiwalach, takich jak Off Festiwal, Jazz nad Odrą, Niewinni Czarodzieje, Jazz Jantar, czy Unsound, oraz na deskach wielu klubów. Uczestniczy w tworzeniu warszawskiej sceny improwizowanej, m.in w Warszawskiej Orkiestrze Improwizowanej Ray’a Dickaty’ego. Jako rzeźbiarz współpracuje z Grupą Nowolipie, Pawłem Althamerem, Józkiem Gałązką, Adą Rączką. Autor muzyki do spektakli teatralnych i tanecznych Irada Mazaliacha, Justyny Sobczyk, Teatru 21, Darii Kopiec, Marty Ziółek, Weroniki Pelczyńskiej i Patrycji Kowańskiej.

Magda Fejdasz – aktorka-tancerka, choreografka. W 2013 ukończyła Akademię Sztuk Teatralnych w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu.  Brała udział w programie Teatr Formy – Działania Performera odbywającym się w Krakowie i Bergen, prowadzonym przez Ole Martina Meland (Carte Blanche, Norwegia) a także Choreo Lab Warszawa- Zurich – warsztatach dla młodych tancerzy i choreografów z Polski i Szwajcarii (Centrum w Ruchu). Stypendystka programu twórczego TanzMedienAkademie w Bauhaus Universitat (Weimar 2010). W 2016 r. otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Przemyśl. Współpracuje zarówno z teatrami instytucjonalnymi, kolektywami twórczymi jak i niezależnymi artystkami m.in. z Teatrem Kochanowskiego w Opolu, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatrem Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa/ Muzeum POLIN, Komuną/Warszawa i kolektywem dotcompany, Centrum w Ruchu oraz Martą Ziółek, Renatą Piotrowską, Pamelą Leończyk czy Darią Kopiec. Współpracuje również z artystkami i artystami innych dziedzin współtworząc projekty video, instalacje performatywne i teledyski. Współtworzy  inicjatywę choreograficzną praktyk siostrzeństwa.

Monika Nyckowska – scenografka, autorka kostiumów i architektka. Absolwentka Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Anwterpii – jej dyplomowa kolekcja kostiumów otrzymała wyróżnienie oraz nominację do nagrody Hugo Roalandt’a. Skończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej oraz Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie gdzie jest doktorantką. Za dyplomowy projekt scenografii i kostiumów do Wiśniowego sadu A. Czechowa pod kierunkiem prof.Marcina Jarnuszkiewicza otrzymała nagrodę im. Jerzego Moskala w 2013 roku. Studiowała również na kierunku scenografii w École Nationale Supérieure d’Architecture de Paris-La Villette. Jest absolwentką Gender Studies na Polskiej Akademii Nauk. Jako scenografka i kostiumografka współpracowała z przy produkcjach teatralnych i telewizyjnych z takimi reżyserami jak Agnieszka Glińska, Agnieszka Lipiec-Wróblewska, Janusz Opryski, Elżbieta Depta i Aleksandra Jakubczak. Tworząc scenografie pracowała między innymi w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze Studio, Teatrze Dramatycznym i Tr Warszawa. Współtworzyła spektakle choreograficzne z Weroniką Pelczyńską. Pracowała w Troubleyn/Jan Fabre w Antwerpii przy kostiumach do spektaklu Belgian rules/Belgium rules w reżyserii Jana Fabre. Brała udział w wystawie podczas II Festiwalu Nowej Scenografii w Centrum Scenografii Polskiej w Muzeum Śląskim oraz w wystawie Capita M w Antwerpii.

Weronika Pelczyńska – absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013,Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019, Instytut Adam Mickiewicz w 2021 oraz Miasta Stołecznego Warszawa w 2022. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne m.in. „Europa. Śledztwo”, “it will come later”, “kula”, “still standing”, „Kuliści”, “Wędrujący Uniwersytet Muranowski: Miasto w Ruchu”. W latach 2018-2020 związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ja budowania tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów. Jest zwolenniczką powrotu do ciała jako źródła niekończącej się inspiracji, kreatywności oraz odrodzenia.

CST-SCENA Taniec, dialog, człowiek, kultura

Blok programowy Taniec, dialog, człowiek, kultura definiuje taniec jako narzędzie komunikacji, przekazujące treści i idee, docierające do różnych poziomów wrażliwości widza. W ramach tego bloku pokażemy spektakle twórców młodego i starszego pokolenia, zespoły oraz duety, przedstawienia wykorzystujące różnorodne techniki ruchu: taniec współczesny, teatr fizyczny oraz sztuki pokrewne. Mamy nadzieję, że ta różnorodność pozwoli publiczności budować i wzbogacać własny alfabet sztuki tańca. 30 marca 2023 roku oddajemy scenę Mazowieckiego Instytutu Kultury duetowi Aleksandrze Bożek-Muszyńskiej oraz Piotrowi Skalskiemu.

  • Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja IV; Dział: CST-SCENA
  • Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
  • Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa

Kuratorka: Katarzyna Stefanowicz zinanovitz@gmail.com

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201