Usługa języka migowego

15-25 września, Warszawa | Andrzej Mitan. Retrospektywa, Galeria XX1

Artykuł archiwalny

mężczyzna stojący w pustej sali ekspozycyjnej, pod sufitem reflektory, zdjęcie czarno białe

15-25 września 2020 r. | Galeria XX1
Andrzej Mitan. Retrospektywa

Wstęp wolny – prosimy o zapoznanie się z Regulaminem zwiedzania galerii MIK

Andrzej Mitan (ur. 12 października 1950 w Pionkach, zm. 4 listopada 2018 w Grójcu) – polski artysta interdyscyplinarny i konceptualny, wokalista, kompozytor, performer, artysta wizualny, happener, poeta konkretny, poeta dźwięku, wydawca płyt artystycznych. Jedna z najbardziej oryginalnych i zjawiskowych postaci polskiej wokalistyki i artystycznego performansu. Jego aktywność twórcza nie mieści się w żadnym nazwanym kanonie przedstawień sztuki.

Studiował na Uniwersytecie Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie i na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od końca lat 60. organizował grupy muzyczne, w których realizował swoje zamierzenia artystyczne – Onomatopeja (1968–1981), Święta RacjaSuper Grupa Bez Fałszywej Skromności (w 2007 roku ukazał się jedyny album formacji Księga Hioba, zawierający materiał nagrany jesienią 1985 r. w Studiu Teatru STU), Niezależne Studio Muzyki ElektroakustycznejKoncert Figur NiemożliwychZwiązek Byłych Dzieci.

Mitan dysponował czystym, mocnym głosem o szerokiej rozpiętości. Partie liryczne, które śpiewał falsetem potrafiły wprowadzić słuchaczy w stan autentycznego osłupienia. Jego prezentacje za każdym razem nacechowane były atmosferą misterium i nasycone improwizacją, lecz nie zabrakło w nich także świadomości budowania kreatywnej struktury dźwiękowej. Od początku swojej działalności artystycznej był również aktywnym animatorem sztuki, kuratorem i koordynatorem wielu festiwali, wystaw, koncertów i sympozjów.

Jest również inicjatorem i pomysłodawcą wydania 9 longplayów z legendarnej serii zatytułowanej Klub Muzyki Nowej Remont (1984, 1987 – wyd. Alma Art). Każda z tych dziewięciu dźwiękowych płyt stanowiła unikalny obiekt artystyczny. Ich okładki zostały zaprojektowane i wykonane w formie rękodzieła przez polskich artystów awangardowych. Pierwsze 5 płyt miało swoją premierę podczas festiwalu Jazz Jamboree’84. Przedsięwzięcie to stanowi ewenement w skali światowej. Egzemplarze tych płyt znajdują się w muzeach na całym świecie (m.in. w Centrum Pompidou w Paryżu, w archiwum ruchu Fluxus w Nowym Yorku).

Wspólnie z C. Staniszewskim i E. Williamsem zorganizował w 1987 roku w Warszawie Międzynarodowe Seminarium Sztuki ETC. W imprezie uczestniczyło ponad stu artystów z całego świata – był to pierwszy tego typu festiwal sztuki w Polsce.

Filmy:
– Koncert na ryby, 2011, muzyka autora

Obiekty:
– 4 małe akwaria z płytkami CD, element projektu Koncert na ryby, 2011,

Artysta został odznaczony, m.in. Medalem Prezydenta Warszawy IV Wieki Stołeczności Warszawy (2004) i Honorowym Odznaczeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Zasłużony dla Kultury Polskiej (2008). W 2010 roku, nakładem Stowarzyszenia Edukacji i Postępu STEP ukazał się obszerny album pt. Tytuł roboczy 2009 (029 – 030), opracowany przez Andrzeja Mitana we współpracy z Klarą Kopcińską, Józefem Żukiem Piwkowskim i Dobrochną Badorą. “Płyty bezdźwięczne”: 3 płyty, odlane w brązie, posrebrzane, pozłacane – Bronze Record, Silver Record, Gold Record, 2015. Te dyski są nagie i bezdźwięczne. Są lśniącymi materializacjami idei płyty, są pomnikami płyt, obiektami kontemplacji intelektualnej i wzrokowej.

Do katalogu wieloletni współpracownik Mitana w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia –  Romuald K. Bochyński, – napisał:

(…) w bogatym dorobku Andrzeja Mitana, obecnego na rodzimej i europejskiej scenie artystycznej od ponad 40 lat, można wyodrębnić kilka najważniejszych pól twórczej aktywności: komponowanie i wykonywanie utworów muzycznych, twórczość w obszarze sztuk wizualnych, działalność na polu animacji i popularyzacji kultury oraz działalność kuratorska.

(…) Jego strategię artystyczną najlepiej odzwierciedla praktyka transgresji, manifestująca się w swobodnym przekraczaniu granic dyscyplin i gatunków artystycznych.

Klara Kopcińska napisała we wstępie do wspomnianego Tytułu Roboczego Andrzej Mitan „znał wszystkich” i współpracował podczas ponad 40 lat pracy twórczej z tysiącami artystów. To prawda, przyciągał ludzi, otaczał się twórcami, którzy byli otwarci na procesy twórcze, inspirował wielu, podkreślając zawsze że sztuka musi być bezkompromisowa, intensywna i do głębi autentyczna. Tej dewizie pozostał wierny do końca.

płyty bezdźwięczne: GOLD RECORD/ SILVER RECORD/ BRONZE RECORD

Płyty bezdźwięczne są ostatnim projektem Andrzeja Mitana. Gest ich wyprodukowania stanowi symboliczne zamknięcie jego twórczości i rozpoczyna okres milczenia artysty. Paradoksalnie Mitan, w przeszłości posługujący się co prawda rozmaitymi mediami, szczególnie jednak związany z materią dźwiękową jako zamknięcie swojej twórczości produkuje obiekty, które tylko w swojej formie i tytule nawiązują do muzyki.

Andrzej Mitan pracował w Mazowieckim Instytucie Kultury w latach 2006-2009. W tym czasie m.in. współtworzył Festiwal Sztuki 3m – materiał, medium, metafora.

Informacje o Andrzeju Mitanie znajdują się także na stronie andrzejmitan.pl oraz w Wikipedii.

Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury

Koordynator: Ryszard Ługowski (MIK), xx1@mik.waw.pl, tel. 22 620 78 72.

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl