15 sierpnia, Warszawa | Centralna Scena Tańca site-specific KIRIBATI – projekt Aleksandry Osowicz
Site-specific to projekt, na który składają się działania performatywne, oparte na strukturach improwizacyjnych, tworzonych z uwzględnieniem specyfiki i charakteru danego miejsca. W ramach projektu 15 sierpnia o godz. 19.00 artyści współpracujący z Fundacją Artystyczną PERFORM zapraszają na site-specific pt. KIRIBATI, które odbędą się w przestrzeni trasy spacerowej Wału Miedzeszyńskiego.
Centralna Scena Tańca site-specific KIRIBATI
Projekt Aleksandry Osowicz i zaproszonych gości
15 sierpnia 2021 r. (nd) 19.00 | Przy przystanku Fieldorfa 01, Gocław (okolice Mostu Siekierkowskiego)
Trasa: Mała Kaśka, Oczyszczalnia Wody, Gocław, okolice Mostu Siekierkowskiego, Mapa Google
Najbliższe przystanki: Fieldorfa , Meissnera, Bora Komorowskiego. W okolicach dostępne miejsca parkingowe.
Blok site-specific skupia się na eksploracji potencjału, który niesie ze sobą praca w przestrzeniach nietanecznych — w unikatowych sceneriach Warszawy. Wykorzystując narzędzia improwizacyjne, choreograficzne oraz ruch i taniec artyści spróbują ukazać nową perspektywę na otaczające nas przestrzenie, architekturę i naturę. Skupią uwagę na odkrywaniu relacji z otoczeniem, tego, jak ich obecność w organiczny sposób ją przeobraża, a uwaga wydobywa esencję doświadczenia.
Podczas tygodniowej rezydencji Aleksandra Osowicz wraz z zaproszonymi gościniami: Agatą Siniarską, Justyną Stasiowską i Daną Chmielewską zastanowią się nad tym, w jaki sposób postrzegamy otoczenie i jakie nawiązujemy z nim relacje. Poprzez metodologie choreograficzne będą starać się rozwijać uważność na otoczenie i umiejętność nawigacji pomiędzy różnymi kanałami uwagi.
Ponieważ nasze działania będą się odbywać na terenie miasta to właśnie miasto stanie się naszym punktem badawczym, rozumianym jako ekosystem wspólnoty międzygatunkowej. Będziemy performować dla i z jego mieszkańcami, zarówno tymi ludzkimi jak i nie-ludzkimi, w miejscach ujarzmionych przez człowieka jak i tych zaanektowanych przez naturę…
– mówi o projekcie autorka i choreografka Aleksandra Osowicz.
KIRIBATI
Za mocno skupiamy się na sobie samych, zapominając, że nie jesteśmy jedynymi zwierzętami na Ziemi– stwierdzenie Joanny Bednarek stało się punktem wyjścia dla proponowanej tu praktyki choreograficznej. Naturokulturowy kształt środowiska powstaje w wyniku tysięcy interakcji międzygatunkowych. To, co wydaje się jedynie krajobrazem dla ludzkiej aktywności to złożone relacje z innymi organizmami żywymi. Relacje, które my ludzie bierzemy za pewnik, których bardzo często nie dostrzegamy i to nasza ignorancja, nasza nieświadomość międzygatunkowa sprawiają, że nie dostrzegamy obecnej katastrofy – masowego wymierania gatunków. A przecież skoro jesteśmy jednym ekosystemem to czyż nie jest tak, ze gdy jeden gatunek wymiera, wymiera część ekosystemu a tym samym część nas? Wymieranie ordowickie (ok. 438 mln lat temu). Wymieranie dewońskie (ok. 374 mln lat temu). Wymieranie permskie (ok. 250 mln lat temu). Wymieranie triasowe (ok. 201 mln lat temu). Wymieranie kredowe (ok. 66 mln lat temu). Szóste wymieranie: teraz. Jaką formę może przyjąć zauważanie i uświadamianie sobie tych zerwanych relacji? Jak wpływało na kształt krajobrazu?
Dokumentacja znanych przypadków wymierania może się wydawać jedynym sposobem udowodnienia, że znajdujemy się w samym środku kryzysu biotycznego; właśnie takich dowodów domagają się sceptycy. W końcu nie może być sprawy o morderstwo, jeśli nie znaleziono zwłok. (…) Sądzę, że „anegdotyczne” świadectwa wymierania na całym świecie, przekazywane nam przez ekologów, to zaledwie wzmianki o katastrofalnym stanie rzeczywistości, a procesy wymierania przebiegają po cichu, w większości przypadków nawet bez naszej wiedzy.
- Mazowiecki Instytut Kultury
- Fundacja Artystyczna Perform
Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja II.
Współfinansowanie: Miasto Stołeczne Warszawa
Koordynator z MIK: Magdalena Chabros m.chabros@mik.waw.pl tel. 22 586 42 04; 885 820 066
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej