Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Na trójwymiarowe, architektoniczne i często czarno-białe prace Brodowskiej nałożone są kolorowe kompozycje Marii Znosko, przypominające ciepłe promienie zachodzącego słońca.

Zdjęcie przedstawia prostokątną, mozaikową kompozycję. Na obiekt składają się mniejsze, prostokątne elementy: dwie trójwymiarowe maski w kolorach szarości i kolorowy rysunek pastelami. Całość obramowana jest papierowym kolażem z wyciętych z gazet ludzkich twarzy

Dorota Brodowska, Maria Znosko, obiekt, 46 x 86 x 18 cm Fot. Archiwum artystek

Dorota Brodowska i Maria Natalia Znosko
Zachód słońca w New Face City

18 lutego – 18 marca 2022 r. | Galeria XX1
Wernisaż: 18 lutego (pt) 16:00-20:00
Wstęp wolny

Wystawa Zachód słońca w New Face City Doroty Brodowskiej i Marii Znosko nawiązuje tytułem do cyklu wcześniejszych wystaw, jak choćby New Punk City. Malarstwo Brodowskiej określane często terminem „malarstwo materii” jest zjawiskiem wyjątkowym. Jej prace oscylują pomiędzy malarstwem, rzeźbą a kolażem. Ich trójwymiarowość przywodzi na myśl eksperymentalne, przestrzenne obrazy Tytusa Czyżewskiego, które niestety nie przetrwały drugiej wojny światowej. Z kolei użycie fragmentów fotografii nawiązuje do prac niemieckiego artysty Kurta Schwittersa. Geometryczne prostopadłościenne formy przypominające współczesną architekturę, zamieszkują trójwymiarowe maski, jakby wyglądające z uchylonych okien. Ale twarzy jest znacznie więcej. Bladoróżowy melanż pokrywający te architektoniczne konstrukcje, przy bliższym przyjrzeniu okazuje się mnóstwem niewielkich twarzy powycinanych z kolorowych pism i ponaklejanych na siebie.

Prace Brodowskiej oscylują pomiędzy malarstwem, rzeźbą a kolażem. W twórczości Znosko żywe, radosne kolory układają się w abstrakcyjne kompozycje przywodzące na myśl czasem zachód słońca, czasem kwitnącą łąkę

Twórczość Marii Znosko przypomina wczesne obrazy Wasyla Kandyńskiego. Żywe, radosne kolory układają się w abstrakcyjne kompozycje przywodzące na myśl czasem zachód słońca, czasem kwitnącą łąkę. Wrażliwość na kolor oraz poczucie kompozycji autorki sprawiają, iż obrazy te prezentują się bardzo efektownie.

Wystawa podzielona jest na trzy części, dwie z nich to indywidualne prace obu Artystek, trzecia to prace wspólne. Na trójwymiarowe, architektoniczne i często czarno-białe prace Brodowskiej nałożone są kolorowe kompozycje Marii Znosko, przypominające ciepłe promienie zachodzącego słońca, oświetlające zimną, szarą architekturę bloków mieszkalnych.

Anatol Karoń

Dorota Brodowska

Malarz i reżyser teatralny. Ukończyła wydział malarstwa w warszawskiej ASP. Dyplom w pracowni prof. Ludwika Maciąga. Miała kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i brała udział w kilku wystawach zbiorowych. Ważniejsze realizacje: spektakl autorski „Ostatnie ukrzesłowienie” w Teatrze Rozmaitości w Warszawie, spektakl autorski „Strzałka czasu” na Festiwalu „Ciało i umysł”,  mozaiki na osiedlu Artystyczny Żoliborz, aranżacja przestrzenna na osiedlu „Kamionkowska”. Prace w kolekcjach m.in. Krystyny Czartoryskiej, Galerii Zderzak, Centrum Solidarności w Gdańsku.

Maria Natalia Znosko

Malarka i poetka. Nagradzana w konkursach jednego wiersza. Zajmuje się malarstwem i kolażem. Wystawy w: Galerii Młynek w Warszawie, Staromiejskim Domu Kultury, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Kredensie pod oknami. Prace w kolekcjach prywatnych.

Koordynator: Agnieszka Rogóz a.rogoz@mik.waw.pl

Zdjęcie przedstawia obiekt artystyczny wykonany techniką mieszaną, głównie kolażu. Prostokątna rama wyklejona jest wyciętymi z kolorowych gazet twarzami ludzkimi. W środku ramy znajduje się plastikowy, przezroczysty element, połączony z kołem w złotym kolorze

Dorota Brodowska, obiekt, 45 x 55 x 18 cm. Fot. Archiwum artystki

plakat: na białym tle nazwiska artystów

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl