Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Na wystawie są także prace, które Sikora częściowo stworzył przy użyciu sztucznej inteligencji; artystę żywo interesuje postęp technologiczny i jego wpływ na społeczeństwo.

reprodukcja pracy abstrakcyjnej w tonacji niebiesko szarej, przedstawiającej elementy przypominające układ elektroniczny radioodbiornika lub plan miasta

Zbigniew Sikora „52.224357, 20.988129”, 60x60cm, akryl, spray, 2021

Zbigniew Sikora Kont(r)aminacja
21 kwietnia – 19 maja 2023 r. | Galeria Elektor
Wernisaż: 20 kwietnia, 19:00
Wstęp wolny

Uważne widzenie zawsze odsłania dwoistość – Jędrzej Morawiecki

Zbigniew Sikora prezentuje zbiór prac poświęconych miastu, elektronice i nowym technologiom. Już tytuł wystawy sugeruje, że w obrazach mamy do czynienia z całością powstałą z połączenia składowych różnego pochodzenia, z dopełniającymi się, a jednocześnie w pewien sposób przeciwstawnymi elementami. Ten dualizm widoczny jest na wielu płaszczyznach prac. Mamy tu między innymi fragmenty Radomia i Warszawy, a więc miejsca związane z dzieciństwem i życiem dorosłym artysty, skalę mikro i makro w postaci wielkości miast, ale też zestawienia tkanki miejskiej, map z układami scalonymi, statykę w obrazie oraz ruch w NFT, połączenie tradycyjnego malarstwa na płótnie z nowoczesnością.

Fascynuje go wszechobecna w mieście technologia, która służy do inwigilacji i kontroli społeczeństwa, ale też paradoksalnie pozwala przed nim uciec.

Prezentowane NFT są GIFami – w uproszczeniu można nazwać je cyfrowymi odpowiednikami obrazów, którym malarz z pomocą animacji nadał nową postać i tchnął w nie ruch. Warto dodać, że na wystawie można zobaczyć ciekawy eksperyment – prace, które Sikora częściowo stworzył przy użyciu sztucznej inteligencji. Widać wyraźnie, że artystę żywo interesuje postęp technologiczny i jego wpływ na społeczeństwo. Fascynuje go wszechobecna w mieście technologia, która sama w sobie zawiera dwoistość, tytułową kontrę, ścierające się, rywalizujące ze sobą siły. Służy do inwigilacji i kontroli społeczeństwa, ale też paradoksalnie pozwala przed nimi uciec, zniewala, a jednocześnie daje ogromne możliwości i swobodę. Przykładem może być blockchain, coś na kształt cyfrowej i jawnej księgi transakcji, na którym zapisywane są prace NFT. Umożliwia on nieskrępowany przepływ środków finansowych oraz uwolnienie się spod jarzma regulacji państwowych, co jest bliskie artyście.

Sikora korzysta z tego potencjału i świetnie wzbogaca warstwę malarską swoich prac o nowy wymiar, a tym samym wzmacnia ich przekaz. Z dużym wyczuciem i trafnością komentuje współczesną technologiczną rzeczywistość. W ciekawy sposób przekazuje widzowi odwieczną prawdę o dwoistej konstrukcji świata – rywalizacji elementów przy ich jednoczesnym uzupełnianiu się. Oczywiście powyższe nie wyczerpuje wymowy prac artysty – warto więc przyjść na wystawę i poszukać własnej interpretacji.

Koordynatorka: Paulina Czajor p.czajor@mik.waw.pl tel. 22 586 42 10.

grafika na niebieskim tle fragment planu miasta

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201