Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Karol Radziszewski bierze na warsztat Archiwum Galerii Foksal. Dzięki malarskim gestom wydobywa z ikonicznych zdjęć alternatywne historie kryjące się w tych opatrzonych obrazach.

fotografia czarno biała przedstawiająca wnętrze galerii foksal i wielki rysunek ludzkiej głowy z długim nosem tkwiącym w pośladkach

Karol Radziszewski Nos w dupie
fotografia, sztuka konceptualna, malarstwo


20 października – 2 grudnia 2023 r. | Galeria Foksal
wernisaż: 20 października (czw) 18:00
wstęp wolny
Piktogram Język migowy piktogram Napisy w języku polskim piktogram Audiodeskrypcja

7 listopada 2023 r. (wt) 18:00 | Galerie bez barier
Oprowadzanie po wystawie w polskim języku migowym z tłumaczeniem na foniczny
Osoba oprowadzająca: Jagoda Cerkiewnik

grafika forma abstrakcyjna niebiesko czerwona

Archiwista pracujący z obiektami przeszłości otwiera je na przyszłość.

Karol Radziszewski bierze na warsztat Archiwum Galerii Foksal – fotografie, narracje oraz tożsamość tej awangardowej Galerii. Dzięki jego malarskim gestom z ikonicznych zdjęć, takich jak Tratwa Meduzy Tadeusza Kantora, wydobywa alternatywne historie kryjące się w tych opatrzonych obrazach. Dociera również do zupełnie nieznanych i niepublikowanych fotografii, jak reportaż Eustachego Kossakowskiego na temat grupy Neo-Neo.

W zabawnych działaniach tandemu artystów odnajduje scenę kojarzącą się z feministyczną pracą Natalii LL Sztuka konsumpcyjna, która przecież powstała kilka lat po reportażu odnalezionym w Galerii. Z jednej z tysięcy fotografii z Umarłej klasy, wyjątkowo skrupulatnie dokumentowanego spektaklu Kantora, kadruje wypięte nagie pośladki przywołując postać Krzysztofa Niemczyka oraz jego queerowe akcje z lat 70. XX wieku.

Wystawie towarzyszy publikacja z reprodukcjami dokamerowych działań, reżyserowanych przez Radziszewskiego. Artysta wykorzystał wątpliwości wokół wizyty w Galerii Foksal Allana Kaprowa w 1976 roku, który rzekomo nie zgodził się na realizację zaplanowanego happeningu. W Archiwum znajdują się jednak poszlaki wskazujące na inny scenariusz. Radziszewski wykorzystał te strzępy informacji oraz oryginalną instrukcję Kaprowa zachowaną w jednej z teczek, by wprowadzić do Archiwum Galerii Foksal nagie męskie ciała, raz na zawsze zmieniając postrzeganie zbiorów kolebki konceptualizmu.

Materiały archiwalne wykorzystane w pracach Karola Radziszewskiego:

  • Tratwa Meduzy, fotografia na mdf, taśma samoprzylepna, akryl, 80 × 80 × 3 cm, 2023. Wykorzystano fotografię Eustachego Kossakowskiego z 1967 roku z Archiwum Galerii Foksal.
  • Nos w dupie, fotografia na mdf, taśma samoprzylepna, 40 × 60 × 3 cm, 2023. Wykorzystano fotografię Jacka Stokłosy z wystawy Malowidło Tomasza Osińskiego z 1981 roku z Archiwum Galerii Foksal.

Projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa i BWA Warszawa
grafika herb warszawy

Patronat medialny: Notes na 6 Tygodni

kuratorka: Maria Rubersz, m.rubersz@mik.waw.pl

grafika z wykorzystaniem czarnobiałej fotografii grupy półnagich mężczyzn afisz na białym tle czarne litery

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201