Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Artyści proponują ucieczkę w przestrzeń mającą przynieść wytchnienie przez zanurzenie się w światło, animację i dźwięk.

fotografia: bryła szkła
fotografia: sześcienna bryła szkła zawieszona na sznurku

Wojciech Puś, Jerzy Tabor Total Fucking Darkness
23 maja – 11 czerwca 2022 r. | Galeria Foksal
Otwarcie: 21 maja (sob) 14:00-20:00
Wstęp wolny

Tytuł projektu Wojciech Puś i Jerzy Tabor zaczerpnęli z tytułu albumu wydanego w 1993 r. przez brytyjski zespół metalowy Cradle of Filth. I choć niesie on pesymistyczne poczucie całkowitego przytłoczenia bezsensem rzeczywistości, to artyści proponują ucieczkę w przestrzeń mającą przynieść wytchnienie przez zanurzenie się w światło, animację i dźwięk.

Projekt „Total Fucking Darkness” jest uwolnieniem marzenia o przestrzeni spokoju i wrażliwości. Nie jest to wystawa, nie jest to praca. Tworzymy miejsce, w którym możesz powrócić do tego, za czym tęsknisz – Wojciech Puś, Jerzy Tabor

Wojciech Puś

Wojciech Puś w swoich pracach łączy estetykę eksperymentalnego filmu z elementami instalacji świetlnej i projekcji wideo, nadając im kinematograficzny charakter. Jego realizacje mają charakter instalacji przestrzennych, w których wykorzystuje ruchomy obraz, specyficzne rozwiązania świetlne i ścieżki dźwiękowe (często w formie winyli). Jego najnowsze realizacje to: serial “Queer Landscapes” (premiera na festiwalu Rencontres Internationales Paris/Berlin w Luwrze i Haus der Kulturen der Welt w Berlinie), “Nonrecognition” (razem z Patem Dudkiem i Jerzym Taborem) – (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), „Endless – Music for Performers” – zapis improwizacji muzycznych wydanych przez Bocian Records, oraz seria kinematograficznych performansów: „Endless: Day as Days / Night as Nights” i „Wiatr nas łączy” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, kuratorowanych przez Natalię Sielewicz i Paula B. Preciado. W 2018 roku, w ramach wystawy, której kuratorem była Katarzyna Krysiak, Galeria Foksal wydała jego książkę artystyczną „Endless | The Diary” – mozaikowy zapis rzeczywistych i wyobrażonych wydarzeń z procesu realizacji filmu „Endless”, który artysta sytuuje w kategorii queerowej abstrakcji, rozciągającej doświadczenie szeroko rozumianej tranzycji na najbardziej uniwersalne, egzystencjalne doznanie jednostki. Publikacja była prezentowana m.in. w Benaki Museum (Ateny), oraz w Aperto Raum / Erika Hoffmann Sammlung (Berlin).

Jerzy Tabor

Jerzy Tabor – animator, absolwent studiów antropologicznych w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Animacji i efektów specjalnych w Szkole Filmowej w Łodzi – wystawa dyplomowa w Signum Foundation Gallery (2022). Jego prace były prezentowane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (film „Nonrecognition” w ramach wystawy online „MSN Home Office. Intymność jako tekst” kuratorka: Natalia Sielewicz, 2020), Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego / oddział Muzeum Narodowego w Warszawie (instalacja świetlna/animacja „Pocałunek” w ramach koncertu „W brzask” kuratorki: Ania Miczko i Krzysztof Bagiński, 2021), na Fotofestiwalu w Łodzi (esej w publikacji „Bezkres” i seria prac na jedwabiu w ramach przestrzeni „Bezkres” na wystawie „Re:Inkarnacja” kurator: J ózef Robakowski, 2021). Prace plastyczne artysty były publikowane m.in. w wydawnictwie „Wormhole” (Kunstakademie Düsseldorf, 2020), „Bezkres” (Fotofestiwal / PWSFTViT w Łodzi, 2021) oraz jako seria unikalnych okładek albumu muzycznego „Nonrecognition”. Jest twórcą animacji i projekcji do przedstawień w Starym Teatrze w Krakowie. Twórca autorskich interwencji animacyjnych i efektów wizualnych w filmie „Endless” i serialu „Queer Landscapes” (reż. Wojciech Puś, premiera w Musée du Louvre, Paryż i Haus der Kulturen der Welt, Berlin w ramach festiwalu Rencontres Internationales, 2021).

Fot. Jerzy Tabor

Kuratorka: Katarzyna Krysiak k.krysiak@mik.waw.pl tel/sms 601 669 783

plakat wystawy: na białym tle czarne litery, informacja o wystawie

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl