Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Chain Smokers i Andrzej Sosnowski? Razem? Na piątych urodzinach „Małego Formatu”? Po trzykroć tak! W szczycie wiosny, spotkamy się w Czytelni Słów i Dźwięków Elektra na koncercie, dzięki któremu – jak mówi Poeta – „będziesz mógł się napić, pogruchotać sobie świat i nareszcie zreflektować się”.

5. urodziny „Małego Formatu” – Chain Smokers i Andrzej Sosnowski
22 maja 2022 r. (nd) 19:00
Wstęp – obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania on-line lub w Kasie
Piktogram Pętla indukcyjna

grafika: zdjęcie czarno białe czterech mężczyzn

„Mały Format” – ilustrowane czasopismo krytycznoliterackie. Od 2017 roku publikuje teksty dotyczące literatury najnowszej, a także wartych przypomnienia zjawisk z historii literatury; inicjuje dyskusje i nie stroni od krytyki negatywnej. W ciągu pięcioletniej działalności „Mały Format” wydał 40 numerów i ponad 500 tekstów (recenzji, szkiców krytycznych, rozmów, fragmentów prozy i wierszy).

Chain Smokers
Projekt muzyczno-literacki, oparty na połączeniu muzyki improwizowanej i polskiej poezji współczesnej; dotąd znany głównie ze współpracy z wybitnym poetą i tłumaczem – Andrzejem Sosnowskim, z którym w 2007 roku grupa wydała multimedialną płytę „Trackless” oraz w 2011 płytę „Dr Caligari resetuje świat”. Ideą zespołu jest zbliżanie wartości muzyki i tekstu poetyckiego, wzajemne przenikanie się rytmiki wiersza i muzyki. Koncerty mają charakter jednorazowego wydarzenia, podróży dźwięków i towarzyszącego im poetyckiego słowa.

Trzecią płytę Chain Smokers „Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi” (2021) charakteryzuje instrumentalna improwizacja muzyków (Patryk Zakrocki, Mateusz Rybicki, Zbyszek Kozera), podążająca za naturalnym tempem i rytmiką wierszy Andrzeja Sosnowskiego, do którego recytacji przygotowana została przestrzeń muzyczna. Tak więc to wiersz ustawia tu podstawy rytmiki, klimat i tempo.

Andrzej Sosnowski (ur. 29 maja 1959 w Warszawie) – polski poeta i tłumacz. Ukończył anglistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Laureat m.in. Nagrody im. Kościelskich, Nagrody Literackiej Gdynia, Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius” i nagrody miesięcznika „Odra”. Wydał kilkanaście tomów wierszy, dwa prozy; tłumaczył m.in. takich autorów, jak Ezra Pound, John Ashbery, Elizabeth Bishop, John Cage, Ronald Firbank, Harry Mathews. Poezja Andrzeja Sosnowskiego, posługująca się wielowarstwową metaforyką, uważana jest powszechnie przez krytyków za unikatowe zjawisko we współczesnej polskiej literaturze.

Patryk Zakrocki – muzyk, improwizator i kompozytor, aktywny od 1998 roku. Specjalizuje się w natychmiastowej kompozycji, muzyce elektroakustycznej i kameralnej. Obecnie gra na gitarze, altówce i syntezatorach, współtworząc zespoły SzaZa, Polski Piach i Spontaneus Chamber Music. Zajmuje się też dyrygowaniem orkiestrami improwizatorów, muzyką do teatru tańca, niemego kina, filmu i teatru. Wielokrotnie koncertował w Japonii, USA, występował w Iranie, Izraelu, Urugwaju, Chinach, Islandii, Norwegii i wielu krajach europejskich.

Zbigniew Kozera – wrocławski kontrabasista skłaniający się w stronę jazzu, free jazzu, awangardy i muzyki współczesnej. Jest częścią takich inicjatyw, jak M.A.T.A, Power of the Horns, Imprographic, Melting Pot Made in Wrocław oraz członkiem zespołu Mnemotaksja. Razem z Mateuszem Rybickim współtworzył cykl wieczorów improwizowanych Impro Travel Nights. W 2012 roku podczas Avant Art Festival brał udział w przedsięwzięciu Alpenglow skupiającym improwizujących muzyków z Austrii i Polski, a rok później z Piotrem Damasiewiczem i Oscarem Aichingerem w ramach Melomaniac Corner wystąpił w wiedeńskim klubie Porgy & Bess. Współprocował z Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Teatrem Cinema, Opera Wrocławską.

Mateusz Rybicki – absolwent Wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie klarnetu, związany z wrocławską sceną muzyczną i teatralną. Twórca sztuki Sounds of Gestures, pomysłodawca cyklu Impro Travel Nights. W 2012 roku uczestniczył w międzynarodowym spotkaniu muzyków JazzPlaysEurope, a obecnie jest jednym z improwizatorów biorących udział w Melting Pot Made in Wrocław – laboratorium improwizacji organizowanym przez festiwal Jazztopad. Jest improwizatorem grającym na klarnecie oraz klarnecie basowym. Jego inspiracje to zarówno afroamerykański free jazz, europejska muzyka improwizowana, jak i muzyka współczesna, barokowa, minimalizm, muzyka etniczna i tradycyjna. Miał okazję grać i współpracować z takimi artystami jak: Axel Doerner, Tristan Honsinger, Antonio Borghini, Peter Brotzmann, Steve Noble, Adam Pultz Melbye, Harri Sjorstrom, Noid, Matija Schelander, Mark Tokar, Emilio Gordoa, Piotr Damasiewicz, Gerard Lebik, Mikołaj Trzaska, Wacław Zimpel, Paweł Szpura, Dominik Wania, Maciej Obara, Irad Mezliah etc.

Koordynator: Monika Rejtner m.rejtner@mik.waw.pl tel. 22 586 42 46

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201