Usługa języka migowego

23 STYCZNIA, Warszawa | “Ośmiornica w ekstazie”. Bogusław Bachorczyk, GALERIA ELEKTOR

Artykuł archiwalny

GALERIA ELEKTOR

Warszawa, Galeria Elektor, ul. Elektoralna 12

Ogrody. Bogusław Bachorczyk

24 stycznia – 8 marca

Wernisaż: 23 stycznia 2020 r. (czw.) 18:00 

Blask na drzewach

Wystawa będzie podsumowaniem kilku projektów dotyczących roślin, przeprowadzonych w ostatnich latach:

– Blask na drzewach jakiś chory(…) zaczęły się meteory – Willa Kadenówka, Rabka 2016r.

Igrając ze złożonymi światami Jarosława Iwaszkiewicza wspólnie odkryjemy zarośnięte przez mchy i kolczaste berberysy ścieżki oraz zapomniane zakamarki do których prowadzą. Budynki opuszczonego i popadającego w ruinę szpitala gruźliczego w Turczynku gdzie przebywał Jerzy Błeszyński pojawią się we wnętrzu Willi Kadenówka w formie ceramicznych rzeźb. Ubrane we fraki narośla na starych jabłoniach w Stawisku, żywiąc się minionymi zdarzeniami i miejscami fraktalnie rozrosną się na głowach gości, a ich tańcom do „Pieśni o Nocy” Karola Szymanowskiego bacznie przyglądać się będzie umaszczona w udające marmur błękitne polichromie pantera. Gdy tylko zajdzie słońce, na poddaszu zostanie otwarte pilnie strzeżone drugie niebo ukazując „kruchą pianę na udach z kamienia”. To żywe, lecz całkowicie zmyślone widowisko okaże się być tylko powstałym na chwilę odbiciem, które pokażą udające podmorskie koralowce lustra. Wytworzone na ich powierzchni nietrwałe obrazy bezpowrotnie znikną, podczas gdy oprawione w masywne ramy pokryte szkliwem Harlequin lustra pozostaną.

 Upadłe kurorty. Puste domy, w których mają się dobrze szerszenie. Zapomniani kochankowie. Trudne miłości. Niespełnione oczekiwania. Ostatnie dni lata. Noc w górach. Podróż do Polski. Fontanna przejęta przez stado słoni. Wojna na przedramieniu biletera.

– Chlorofil utracony – Galeria ABC, Poznań 2017r.

W trakcie Sympozjum Twórców i Teoretyków Summer Jam 2016  Boguslaw Bachorczyk zrealizował pracę zatytułowaną „Formowanie”. Całość instalacji stanowiła jednoznaczne odniesienie do mieszczańskiego wnętrza. Na ścianie wytapetowanej w pionowe pasy artysta powiesił dwa obrazy. Na każdym z nich – oprócz charakterystycznego dla tego autora roślinnego motywu – znalazły się naścienne druciane kwietniki z lat 70. Zamiast roślin zostały w nich „zasadzone” dwa charakterystyczne przedmioty, których kształty wyraźnie konotują męskość i żeńskość.  Całość układu przypominała nieco galerię przodków: mężczyzna i kobieta, pradziad i prababka, ojciec i matka. Albo – może nawet bardziej – religijne obrazy, które wiesza się nad wezgłowiem małżeńskiego łoża: Chrystus z lewej, Matka Boska z prawej.  Dopełnienie stanowił leżący na podłodze dywanik, a na nim liczne foremki o zróżnicowanych kształtach w jakich najpierw formuje się, a potem wypieka drobne słodkie ciasteczka. Instalacja „Formowanie” Bogusława Bachorczyka to metaforyczna opowieść o domu, dzieciństwie, młodości, wychowaniu, kształtowaniu.

– Sztuka w naturze –roczna rezydencja artystyczna zakończona wystawą Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki podsumowującą projekt, Centrum Aktywności Twórczej, Ustka 2017r.

Projekt prowadzony w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce będzie bazował na dostrzeżonych przez francuskiego botanika, antropologa i lingwistę André-Georges Haudricourt (1911-1996) różnicach w relacji człowieka z ogrodem i rośliną. Spróbujemy spojrzeć na ogród jako świadectwo powiązań człowieka ze światem a zarazem obraz zależności wynikających z przyjętych doktryn moralnych i filozoficznych. Ogród stanie się tu momentem niwelującym granice między kulturą a naturą.

„Zachód ma szczególną relację z lasem, podobnie jak z wylesianiem: pola wydarte lasom są porośnięte roślinami nasiennymi, stanowiącymi przedmiot kultywacji linii rodowych, zwłaszcza typu drzewiastego; (…) Wschód przedstawia inną figurę, opartą raczej na stosunku ze stepem i ogrodem (w innych wypadkach z pustynią i oazą) niż na lesie i polu; kulturę bulw, działającą w oparciu o fragmentację jednostki; odłożenie na bok, wzięcie w nawias hodowli zamkniętej w ograniczonej przestrzeni albo rozpuszczonej po stepie nomadów.”

Gilles Deleuze, Felix Guattari, Tysiąc Plateau, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2015

Człowiek udomowił rośliny, a rośliny i ogród stworzyły mu dom. Są obecne w sztuce, nauce i religii. Naczynia, lampy, kwietniki, martwe natury i landszafty. Jedzenie, zioła magiczne, zioła lecznicze. Kiszonki, konfitury i tinktury. Perfumerie, oranżerie, warzywniaki. Rytuały, symbole, morfologia roślin a doktryny filozoficzne.

Kiełkowanie, wzrost, kwitnienie, owocowanie, śmierć, oraz ponowne kiełkowanie. Wyjątkowa relacja roślin ze słońcem, którego promienie rośliny potrafią zamienić w chemicznie związaną energię- związki organiczne z których zbudowana jest każda istota żywa. Oddychamy dzięki energii, którą tylko rośliny potrafią ujarzmić.

W ogrodzie rzeczywistość jest o wiele bardziej prawdziwa, starsza i głębsza niż w pozostałych wytworach działalności człowieka. Ogród i zamieszkujące go zwierzęta jest najtrwalszy dzięki swojej biologicznej dynamice. Skrywa tajemnice. Tylko ogród przeżyje.

– Nasz Ogródek – pozainstytucjonalny ogród sztuki, Czysta 15, Kraków 2018r.

Projekt ruszył w 2018r. na dzień dzisiejszy odbyły się trzy otwarcia (październik 2018, Krakers 2019 i Jesienne otwarcie w październiku 2019r.)
strona projektu w sieci
https://www.facebook.com/naszogrodek

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201