Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Dyskusja o projekcie ustawy o artystach zawodowych – co zmieni w życiu i pracy artystów, na ile spełni oczekiwania środowisk twórczych?

grafika wielokrotnie powtórzone portrety trzech kobiet, kolorystyka czarno biała

Panel ekspercki 2 Status artysty a środowisko tańca
Krytyka i teoria tańca

24 listopada 2022 r. (czw) 18:00

KRYTYKA I TEORIA TAŃCA związana jest z budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Dlatego też w ramach jednego z bloków programowych skupiamy się na rozmowach z zaproszonymi gośćmi. Tematy, które poruszamy związane są nie tylko ze sztuką tańca, ale także z kontekstami społecznymi czy politycznymi.

Do takich tematów należy przygotowywanie projektu Ustawy o artystach zawodowych. Dlatego też w ramach bloku PANELE EKSPERCKIE zapraszamy na rozmowę, zatytułowaną Status artysty a środowisko tańca.

Swoje opinie przedstawią ekonomista, producent wydarzeń artystycznych i teatrolog.

Projekt ustawy o artystach zawodowych definiuje grupę zawodową artystów i usprawnia warunki pracy artystycznej, zapewniając m.in. systemowy dostęp do ZUS i NFZ. Po wejściu w życie ustawy każdej osobie profesjonalnie wykonującej działalność artystyczną będą przysługiwać szczególne uprawnienia. Korzystanie z nich nie będzie obowiązkowe, jednak ci, którzy się na to zdecydują, powinni udokumentować swój dorobek artystyczny lub przedłożyć dyplom studiów artystycznych ukończonych w ciągu ostatnich pięciu lat.

W czerwcu Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało o kolejnym etapie prac legislacyjnych nad ustawą. Co zmieni ona w codzienności artystów (także tych zajmujących się tańcem) w Polsce? Jakie będą konsekwencje jej wprowadzenia? Podczas panelu skupimy się na aspektach społecznych i ekonomicznych oraz na oczekiwaniach środowisk twórczych, dotyczących wejścia w życie procedowanej ustawy.

Zespół ekspercki: Marta Seredyńska, dr Anna Janowska, Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

Anna Janowska

Doktor ekonomii, ekonomistką kultury i pracuje jako adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej w Kolegium Ekonomiczno-Społecznym Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jej zainteresowania naukowe dotyczą wpływu technologii cyfrowych na sektory kultury i kreatywne, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. wolnej (otwartej) kultury, problemu piratowania kultury, a także polityki kulturalnej, głównie w odniesieniu do sytuacji artystów i twórców. Prowadziła w tym zakresie badania w Paryżu, w Katedrze Mediów i Marek w Ecole des Mines, oraz w Adam Smith Business School na Uniwersytecie w Glasgow. Prywatnie jest miłośniczką architektury, dizajnu oraz piosenki francuskiej.

Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

Dyrektorka programowa Materii, producentka i kuratorka tańca, autorka i redaktorka publikacji o tańcu. Pełni funkcję prezes Zarządu Forum Środowisk Sztuki Tańca. Należy do Komisji Dialogu Społecznego ds. Kultury w Łodzi. W latach 2009–2019 związana w Muzeum Sztuki w Łodzi jako producentka wystaw i wydawnictw. Była kuratorką wielu programów filmów tańca na festiwalach tanecznych i filmowych oraz programu Nowe Horyzonty Tańca podczas 7. (z Jackiem Gęburą) i 8. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Współautorka Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca w Łodzi (2002–2006). Producentka Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca Sic! (2007–2012) w Warszawie, którego dyrektorką artystyczną była Ilona Trybuła, a dwie edycje odbyły się wspólnie z festiwalem Ad Libitum. Z Pracownią Fizyczną wyprodukowała spektakl „Soul Project/PL” Davida Zambrano (2013). Od wielu lat współtworzy z Dawidem i Joanną Lorenc program towarzyszący Ogólnopolskim Warsztatom Tańca Współczesnego w Połczynie-Zdroju i Połczyński Festiwal Tańca. Wraz z Katarzyną Słobodą była kuratorką wystawy performatywnej „Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca (2013)” w ms² Muzeum Sztuki w Łodzi. Z Joanną Chitruszko programowała „Ruch w samym centrum uwagi” i „Słowa przychodzą później” – odsłony Sceny Tańca Studio 2018 i 2019 w Warszawie. Jurorka Polskiej Platformy Tańca 2019. Stypendystka MKiDN w 2020 roku. Redaktorka publikacji: „Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca” (red. z dr Katarzyną Słobodą, 2013), „Taniec współczesny w Polsce w drugiej połowie XX wieku” (red. z Anną Banach i dr Juliuszem Grzybowskim, 2017), „Zorka Wollny Ofelie. Ikonografia szaleństwa” (red. z dr hab. Z. Wollny i Anką Herbut, 2018), „Kontakt improwizacja w Polsce” (red. z Pauliną Święcańska, 2019).

Marta Seredyńska

Absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, „Teatralia”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Koordynowała różnorodne projekty (m.in. „CURIE CITY eksperymentalny inkubator sztuki w Warszawie” Fundacji Warsaw Bauhaus, „Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania” oraz poszczególne edycje Festiwalu Zawirowania). Prezeska Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kuratorka konferencji naukowej „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku” organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktor publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Od 2021 roku działa w Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2022 roku.

  • Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
  • Kuratorka: Marta Seredyńska
  • Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa
  • Koordynator z MIK: Anna Mizińska a.mizinska@mik.waw.pl  tel. 22 586 42 14.
Artykuł archiwalny

 

ZOBACZ: Repertuar MIK w grudniu 2022 r. w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl