Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Jakie praktyki artystyczne są podejmowane dziś w obliczu zmian klimatycznych, jakie kreatywne i inspirujące podejścia pojawiają się dziś w przestrzeni sztuki – szczególnie tańca i choreografii?

grafika kolaż trzech fotografii portretowych uczestników wydarzenia

CENTRALNA SCENA TAŃCA | Krytyka i teoria tańca. Sztuka tańca w obliczu zmian klimatycznych
PANEL EKSPERCKI | PODSUMOWANIE SEZONU CST IV 2023
25 stycznia 2024 r. (czw) 18:00
wstęp wolny

KRYTYKA I TEORIA TAŃCA jest budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na niniejszy dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy dotyczące sztuki tańca, jednak skupiające się także na kontekstach społecznych, kulturowych, politycznych. 

W ramach bloku PANELE EKSPERCKIE zapraszamy na pierwsze spotkanie w 2024 roku, którego tematem będzie Sztuka tańca w obliczu zmian klimatycznych. 

Kwestie związane ze zmianami klimatu, ekologią, praktykami zachęcającymi do refleksji nad codziennymi nawykami są poruszane w przestrzeni publicznej coraz częściej. W XXI wieku wiemy już na pewno, że jesteśmy w miejscu nieustannego rozwoju technologicznego, który przyspieszył i zmienił wiele aspektów życia społecznego. Zmienił też samo postrzeganie naszej planety i zasobów, które są jej dane. A co za tym idzie – dziś coraz częściej uświadamiamy sobie, że pewne praktyki nie są obojętne dla naszego otoczenia, a krajobraz dookoła nas może za kilkanaście lat być już zupełnie inny. 

Projektowanie krajobrazów miejskich, a co za tym idzie także i miejskich, regionalnych czy krajowych polityk, nie może dziś pozostać obojętne na zmiany klimatu. Dotyczy to nie tylko decydentów mających wpływ na modernizowanie polityk kulturalnych, ale i nas samych jako wytwórców/wytwórczynie oraz konsumentów/konsumentki kultury. Gdzie dziś jesteśmy, w jaki sposób myślimy o projektowaniu naszych działań? Podczas panelu porozmawiamy o tym, jakie praktyki artystyczne są podejmowane dziś w obliczu zmian klimatycznych, jakie kreatywne i inspirujące podejścia pojawiają się dziś w przestrzeni sztuki – szczególnie tańca i choreografii. 

zespół ekspercki: Marta Seredyńska, Agata Życzkowska, Łukasz Wójcicki

Marta Seredyńska

Absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, „Teatralia”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Prezes Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kurator konferencji naukowej Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktor publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Członek Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Od 2022 roku Kurator działu Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca. W 2022 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Agata Życzkowska

Choreografka, performerka, aktorka, menadżerka, producentka, kuratorka tańca, edukatorka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001) i podyplomowych studiów Dyplomacja Kulturalna na Uniwersytecie Jagiellońskim (2021). Edukację taneczną zdobywała pod okiem takich twórców jak: Nadia Kevan, Ray Chung, Maria Marta Colusi, Natalia Iwaniec, Anna Godowska, Silje Solheim Johnsen, Weronika Pelczyńska, Michal Sayfan, Michael Getman, Lina do Carmo, Thomas Leabhart, Claire Heggen, Yves Marc, Akira Matsui, Iben Nagel Rasmussen, Eugenio Barba, Abani Biswas:Milon Mela; Jairo Cuesta, James Sloviak, Bruce Myers, Toshi Tsuchitori, Raúl Iaiza. Brała udział w projektach Fundacji Ciało/Umysł: była koordynatorką Festiwalu Ciało/Umysł (2012-2013) oraz współproducentką i reżyserką castingu obsady, a także performerką w spektaklu „The Show Must Go On” chor. Jérôme Bel (2011), brała udział w projekcie Family Affair kolektywu ZimmerFrei (2015), zrealizowała autorski film w ramach projektu „21 artystów na 21 wiek” (2020) oraz performans „Don’t Stop Me Now” (2021). Założycielka i prezeska Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ (2009) oraz warszawskiego festiwalu U:NEW Dance Wave Festival (2021). Założycielka kolektywu HOTELOKO movement makers (2011), w ramach którego zrealizowała kilkanaście spektakli tanecznych m.in. frau / mujer/ femme, #moiprzyjacieletancza, Absolutely Fabulous DancersInsta Show we współpracy z Magdaleną Przybysz oraz Darklenafrau blushwe współpracy z Wojciechem Grudzińskim. Obecnie współtworzy kolektyw z Mirkiem Woźniakiem, Kariną Szutko i Maciejem Feligą.”. Otrzymała stypendia w programie Mobilni w Kulturze w 2020 i 2021 r. oraz stypendium artystyczne m.st. Warszawy na rok 2023. Otrzymała nagrodę zespołową za spektakl Absolutely Fabulous Dancers na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019) oraz nagrodę za spektakl Axiom of Choice na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych (2020). Jej spektakl LUXA został wybrany w preselekcji Polskiej Platformy Tańca 2024. Artystka porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Tworzy projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne dotykając takich tematów jak wspólnota, wolność, tolerancja, ekologia, prawa kobiet, edukacja, ekofeminizm. Artystka pracuje głównie na wątkach tożsamościowych z wykorzystaniem ruchu autentycznego i ruchu codziennego, metod interaktywnych, pracy na zespół, poezji, emocji i refleksji oraz multimedialności. W jej świecie królują cekiny, które pojawiają się w każdym spektaklu. Lśnienie jest zamierzonym obrazem, a definiuje je zdanie: „Mieszkam w cekinowej kuli”. Jej spektakle są prezentowane na polskich i międzynarodowych festiwalach, m.in. Mandala Performance Festival we Wrocławiu, Festiwal Kalejdoskop w Białymstoku, Localize Festival w Poczdamie (Niemcy), Danses-Cités w Carcassonne (Francja), Festival Internazionale Dissidanza w Palermo (Włochy), Lekuz Leku Festival w Bilbao (Hiszpania).

Łukasz Wójcicki

Performer, tancerz, choreograf, artywista, badacz. Absolwent III Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, dwuletniego kursu choreografii  eksperymentalnej w Centrum w Ruchu i IC School for New Dance Development Akademii Teatru i Tańca na Amsterdam University of the Arts. W jego polu zainteresowań jest polityczność ciała, choreografia społeczna, dekonstrukcja przywileju, patriarchatu i normatywności. Bada nowe formy obecności w kontekście katastrofy ekologicznej, kryzysu kapitalizmu i dekolonizacji. W latach 2008-18 performer i tancerz w zespole teatru Komuna Warszawa. W latach 2013-16 performer i asystent reżyserki Marty Górnickiej w Chórze Kobiet. Od 2016 związany z działaniami społeczno-artystycznymi fundacji Strefa WolnoSłowa jako performer i choreograf. Rezydent projektu fundacji Otwarty Plan Karawany klimatyczne czyli sztuka i aktywizm w dobie kryzysu klimatycznego, delegat międzynarodowej konferencji Nature Of Us – Research Sessions and Conferences fr Central European Performance Projects about the Natural World”. W ramach swojego stypendium artystycznego z m.st. Warszawa realizował projekt choreograficzny Miasto Natura Ciało.

  • projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja V
  • dział: CST KRYTYKA TAŃCA
  • organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
  • kuratorka: Maria Seredyńska
  • współfinansowanie: m.st. Warszawa
NEWSLETTER MIK – zachęcamy do zapisania się
Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201