26 września, Miedzna | Luteduo Plus “Barokowe odcienie lutni” – Mazowsze w Koronie
– Postanowiliśmy wykorzystać możliwości, które daje nam technologia, więc połączyliśmy gitarę i teorbę z brzmieniem organowym w słynnym koncercie Antonio Vivaldiego D-dur – Anton Birula
Barokowe odcienie lutni – Luteduo Plus
26 września 2021 r. (nd) 18:00 | Miedzna, Sanktuarium Matki Bożej Pocieszycielki Strapionych
Mazowsze w Koronie – Muzyczne Wieczory w zabytkach architektury mazowieckiej
Wstęp wolny
Wykonawcy
LUTEDUO PLUS
- Anna Kowalska – lutnia barokowa, gitara barokowa
- Anton Birula – lutnia barokowa, teorba, słowo o muzyce
- Alisa Birula – organy, lutnia
Program
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium C-dur BWV 547 (organy solo)
Opracowanie chorału Wachet auf, ruft uns die Stimme!
Aria na strunie g BWV 1068 (dwie lutnie barokowe)
Esaias Reusner (1636-1679)
Passacaglia D dur (dwie lutnie barokowe i organy)
Louis-Nicolas Clèrambault (1676-1749)
Suite du premier ton (organy solo)
Grand plein-jeu – Duo – Basse de trompette et dessus de cornet
– Récit de cromorne
Antoine Forqueray (1671-1745)
Les carillones de Passy
La Latour (gitara barokowa i teorba)
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto D-dur RV 93 (gitara barokowa, teorba i ograny)
Allegro – Largo – Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Badinerie (gitara barokowa, teorba, organy)
O programie koncertu
Na koncercie Barokowe odcienie lutni zabrzmi duet lutni barokowych, duet gitary barokowej i teorby, trio lutni barokowych i organów oraz trio gitary barokowej, teorby i organów. Muzycy zespołu Luteduo od dawna pracują nad różnymi formami muzyki wykonywanej na instrumentach szarpanych: lutniach barokowych, gitarze barokowej i teorbie. Ostatnio powstały zespół Luteduo Plus łączy brzmienie tych instrumentów szarpanych z brzmieniem organów.
Anton Birula napisał:
Lutnia zawsze była źródłem inspiracji dla wielu kompozytorów. Zafascynowany jej brzmieniem był też Jan Sebastian Bach – stworzył piękne suity lutniowe. Sam mistrz posiadał dwie lutnie barokowe słynnego lutnika J.C. Hoffmanna, a niejeden z uczniów Bacha też potrafił grać na lutni. Tradycja transkrypcji towarzyszyła lutni od początku jej istnienia. Na duet lutni były opracowywane utwory religijne, czasem nawet chóralne. Gitara barokowa i teorba były pierwotnie uznane za idealne instrumenty akompaniujące. W parze często używane były do wykonywania basso continuo. Umiejętność realizacji takiego akompaniamentu i zdolności improwizacyjne, które posiadali muzycy tamtych czasów, były urodzajną glebą dla sztuki wspólnego muzykowania. Poza muzyką oryginalnie stworzoną na te instrumenty postanowiliśmy wykorzystać możliwości, które daje nam technologia, więc połączyliśmy gitarę i teorbę z brzmieniem organowym w słynnym koncercie Antonio Vivaldiego D-dur.
Passacaglia Esaiasa Reusnera niemieckiego lutnisty wirtuoza urodzonego w Lwówku Śląskim została opracowana przez muzyków na trio: lutnie barokowe i organy jako fantazja-marzenie o lutni, która przetrwała do XX wieku. Zawiera cytaty z utworów Bacha, Rachmaninowa i Chopina.
W programie tego oryginalnego koncertu, prezentującego brzmienia starych instrumentów, muzycy zespołu Luteduo Plus zamieścili utwory wybitnych kompozytorów niemieckich, francuskich oraz włoskich tworzących w drugiej połowie XVII wieku i pierwszej połowie wieku XVIII.
O Luteduo Plus
Anna i Anton pragną zwrócić uwagę w swojej artystycznej działalności na zapomniany repertuar komponowany na dwie lutnie barokowe. Muzycy zafascynowani utworami powstałymi u schyłku historii lutni, chcą dziś popularyzować tę interesującą muzykę. Ukazujący kontrastujące style różnych kultur ich projekt Baroque Insight prowadzi przez uroczyste kompozycje wspaniałych włoskich lutnistów. Kolejny projekt LUTEDUO poświęcony jest muzyce J.S. Bacha – jego dziełom na lutnię solo oraz transkrypcjom lutniowym kompozycji skrzypcowych, wiolonczelowych i innych. Ostatni wyjątkowy swój program duet lutniowy poświęcił rekonstrukcjom oraz aranżacjom duetów S.L. Weissa na 13-chórowe lutnie barokowe. W roku 2017, w ramach festiwalu FCCH Early Music Season w Pekinie i Wuhan (Chiny), Anna i Anton rozpoczęli realizację pierwszego w historii lutni programu Bach meets Weiss, składającego się z wyłącznie z duetów Silviusa Leopolda Weissa i Johanna Sebastiana Bacha. LUTEDUO z powodzeniem prezentowało swoje koncertowe projekty na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chinach, Chorwacji, Czechach, Estonii, Francji, Finlandii, na Litwie, Łotwie, Niemczech, Holandii, Mołdawii, Polsce, Rosji, Rumunii, Szwajcarii, Ukrainie i we Włoszech.
Towarzysząca Luteduo Alisa Birula jest uczennicą liceum ZPSM Nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, w klasie organów prof. Emilii Dziubińskiej. Jako pierwsza w historii wykonała utwory wielkiego mistrza lutni Silviusa Leopolda Weiss’a na organach. Uczestniczy w koncertach LUTEDUO na lutni sopranowej.
Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury
Współorganizatorzy: Gmina Miedzna, Parafia Rzymskokatolicka p.w. Zwiastowania NMP w Miedznie, Gminna Biblioteka Publiczna w Miedznie
Patron medialny: TVP Kultura
Głos Węgrowa
Koordynator z MIK: Małgorzata Kalicińska m.kalicinska@mik.waw.pl tel. 601 663 921, 22 58 64 227
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej