Usługa języka migowego

26 września, Miedzna | Luteduo Plus “Barokowe odcienie lutni” – Mazowsze w Koronie

Artykuł archiwalny

Postanowiliśmy wykorzystać możliwości, które daje nam technologia, więc połączyliśmy gitarę i teorbę z brzmieniem organowym w słynnym koncercie Antonio Vivaldiego D-dur – Anton Birula

kobieta i mężczyzna stoją obok siebie i trzymają lutnie

Barokowe odcienie lutni – Luteduo Plus

26 września 2021 r. (nd)  18:00 | Miedzna, Sanktuarium Matki Bożej Pocieszycielki Strapionych
Mazowsze w Koronie – Muzyczne Wieczory w zabytkach architektury mazowieckiej

Wstęp wolny

Wykonawcy

LUTEDUO PLUS

  • Anna Kowalska – lutnia barokowa, gitara barokowa
  • Anton Birula – lutnia barokowa, teorba, słowo o muzyce
  • Alisa Birula – organy, lutnia

Program

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium C-dur BWV 547 (organy solo)
Opracowanie chorału Wachet auf, ruft uns die Stimme!  
Aria na strunie g  BWV 1068 (dwie lutnie barokowe)

Esaias Reusner (1636-1679)
Passacaglia D dur (dwie lutnie barokowe i organy)

Louis-Nicolas Clèrambault (1676-1749)
Suite du premier ton (organy solo)
Grand plein-jeu  Duo  – Basse de trompette et dessus de cornet
– Récit de cromorne

Antoine Forqueray (1671-1745)
Les carillones de Passy
La Latour (gitara barokowa i teorba)

Antonio Vivaldi (1678-1741) 
Concerto D-dur RV 93 (gitara barokowa, teorba i ograny)
AllegroLargoAllegro     

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Badinerie (gitara barokowa, teorba, organy)

O programie koncertu

Na koncercie Barokowe odcienie lutni zabrzmi duet lutni barokowych, duet gitary barokowej i teorby, trio lutni barokowych i organów oraz trio gitary barokowej, teorby i organów. Muzycy zespołu Luteduo od dawna pracują nad różnymi formami muzyki wykonywanej na instrumentach szarpanych: lutniach barokowych, gitarze barokowej i teorbie. Ostatnio powstały zespół Luteduo Plus łączy brzmienie tych instrumentów szarpanych z brzmieniem organów.

Anton Birula napisał:

Lutnia zawsze była źródłem inspiracji dla wielu kompozytorów. Zafascynowany jej brzmieniem był też Jan Sebastian Bach – stworzył piękne suity lutniowe. Sam mistrz posiadał dwie lutnie barokowe słynnego lutnika J.C. Hoffmanna, a niejeden z uczniów Bacha też potrafił grać na lutni. Tradycja transkrypcji towarzyszyła lutni od początku jej istnienia. Na duet lutni były opracowywane utwory religijne, czasem nawet chóralne. Gitara barokowa i teorba były pierwotnie uznane za idealne instrumenty akompaniujące. W parze często używane były do wykonywania basso continuo. Umiejętność realizacji takiego akompaniamentu i zdolności improwizacyjne, które posiadali muzycy tamtych czasów, były urodzajną glebą dla sztuki wspólnego muzykowania. Poza muzyką oryginalnie stworzoną na te instrumenty postanowiliśmy wykorzystać możliwości, które daje nam technologia, więc połączyliśmy gitarę i teorbę z brzmieniem organowym w słynnym koncercie Antonio Vivaldiego D-dur.

Passacaglia Esaiasa Reusnera niemieckiego lutnisty wirtuoza urodzonego w Lwówku Śląskim została opracowana przez muzyków na trio: lutnie barokowe i organy jako fantazja-marzenie o lutni, która przetrwała do XX wieku. Zawiera cytaty z utworów Bacha, Rachmaninowa i Chopina.

W programie tego oryginalnego koncertu, prezentującego brzmienia starych instrumentów, muzycy zespołu Luteduo Plus zamieścili utwory wybitnych kompozytorów niemieckich, francuskich oraz włoskich tworzących w drugiej połowie XVII wieku i pierwszej połowie wieku XVIII.

O Luteduo Plus

Anna i Anton pragną zwrócić uwagę w swojej artystycznej działalności na  zapomniany repertuar komponowany na dwie lutnie barokowe. Muzycy zafascynowani utworami powstałymi u schyłku historii lutni, chcą dziś popularyzować tę interesującą muzykę. Ukazujący kontrastujące style różnych kultur ich projekt Baroque Insight prowadzi przez uroczyste kompozycje wspaniałych włoskich lutnistów. Kolejny projekt LUTEDUO poświęcony jest muzyce J.S. Bacha – jego dziełom na lutnię solo oraz transkrypcjom lutniowym kompozycji skrzypcowych, wiolonczelowych i innych. Ostatni wyjątkowy swój program duet lutniowy poświęcił rekonstrukcjom oraz aranżacjom duetów S.L. Weissa na 13-chórowe lutnie barokowe. W roku 2017, w ramach festiwalu FCCH Early Music Season w Pekinie i Wuhan (Chiny),  Anna i Anton rozpoczęli realizację pierwszego w historii lutni programu Bach meets Weiss, składającego się z wyłącznie z duetów Silviusa Leopolda Weissa i Johanna Sebastiana Bacha. LUTEDUO z powodzeniem prezentowało swoje koncertowe projekty na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chinach, Chorwacji, Czechach, Estonii, Francji, Finlandii, na Litwie, Łotwie, Niemczech, Holandii, Mołdawii, Polsce, Rosji, Rumunii, Szwajcarii, Ukrainie i we Włoszech.

Towarzysząca Luteduo Alisa Birula jest uczennicą  liceum  ZPSM Nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, w klasie organów prof. Emilii Dziubińskiej. Jako pierwsza w historii  wykonała utwory wielkiego mistrza lutni Silviusa Leopolda Weiss’a na organach. Uczestniczy w koncertach LUTEDUO na lutni sopranowej.

fotografia: Alisa Birula, portret, długie ciemne włosy, w tle klawiatura organowa

Alisa Birula – “plus” w Luteduo. Fot. Materiały promocyjne wykonawcy

Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury

Współorganizatorzy: Gmina Miedzna, Parafia Rzymskokatolicka p.w. Zwiastowania NMP w Miedznie, Gminna Biblioteka Publiczna w Miedznie

Patron medialny: TVP Kultura
grafika: na białym tle napis TVP Kultura
Głos Węgrowa

Koordynator z MIK: Małgorzata Kalicińska m.kalicinska@mik.waw.pl tel. 601 663 921, 22 58 64 227

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201