Zapraszamy na wydarzenie z okazji potrójnego jubileuszu, z utworami pochodzącymi z programów koncertowych Tria: JAGODZIŃSKI, BACH, CHOPIN, KOMEDA. Gościnnie wystąpi znakomita wokalistka jazzowa – Grażyna Auguścik.
ANDRZEJ JAGODZIŃSKI TRIO feat. Grażyna Auguścik
30 lat – koncert jubileuszowy
27 listopada 2023 r. (pon) 19:00 | Swing Club
Czas trwania: 2 godz. (15 min. przerwy)
Bilety 40 zł
Wyjątkowe wydarzenie ANDRZEJ JAGODZIŃSKI TRIO 30 LAT – KONCERT JUBILEUSZOWY jest ściśle związane z potrójnym jubileuszem na który składają się:
- 30-ta rocznica powstania Andrzej Jagodziński Trio;
- 70-ta rocznica urodzin Andrzeja Jagodzińskiego – znakomitego pianisty i lidera trio;
- 80-ta rocznica urodzin perkusisty Czesława Bartkowskiego.
Wieczór wypełnią utwory pochodzące z czterech różnych programów koncertowych Trio: JAGODZIŃSKI, BACH, CHOPIN, KOMEDA. Dzięki gościnnemu udziałowi w koncercie znakomitej wokalistki Grażyny Auguścik nie zabraknie też wychwalanych przez krytyków i uwielbianych przez publiczność utworów Andrzeja Zaryckiego, Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza i Romana Orłowa, ze świetnym tekstami Osipa Mandelsztama, Janusza Kondratowicza, Wojciecha Młynarskiego (Skrzypek Hercowicz, Zakochani są wśród nas, Jesienny pan). Wszystkie utwory w opracowaniach Andrzeja Jagodzińskiego.
Wykonawcy
ANDRZEJ JAGODZIŃSKI TRIO feat. GRAŻYNA AUGUŚCIK
- Andrzej Jagodziński – fortepian
- Adam Cegielski – kontrabas
- Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja
- Gościnnie: Grażyna Auguścik – śpiew
- Anna Markowska – prowadzenie koncertu
Andrzej Jagodziński – jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej, znakomity pianista, akordeonista, waltornista, kompozytor, aranżer. Jazzman znany i ceniony w środowisku muzycznym od lat osiemdziesiątych. Sławę i uznanie szerokiego grona słuchaczy w kraju i na świecie zdobył w latach 90-tych XX w. wspaniałymi, jazzowymi interpretacjami muzyki Fryderyka Chopina. Dokonał tego z udziałem muzyków swojego trio – dwoma czołowymi przedstawicielami polskiej sceny jazzowej: znakomitym kontrabasistą Adamem Cegielskim i legendarnym perkusistą Czesławem „Małym” Bartkowskim, który swoją karierę muzyczną rozpoczynał w zespole Krzysztofa Komedy.
W latach dwutysięcznych Andrzej Jagodziński sięgnął po utwory kompozytorów polskich: K. Komedy, A. Kurylewicza, J. Wasowskiego, J. „Dudusia” Matuszkiewicza, a także po polską muzykę ludową oraz większe formy muzyki klasycznej, jak np. Sonata b-moll Fryderyka Chopina, czy wybrane części symfonii Ludwiga van Beethovena. Nadal bazując na Trio, zaczął rozszerzać aparat wykonawczy swoich aranżacji o innych instrumentalistów, wokalistów, orkiestrę kameralną. Kulminacją poszukiwań brzmieniowych i formalnych jest napisany przez niego Koncert Fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną nagrany z udziałem orkiestry Polskiej Filharmonii Narodowej, a także Requiem na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i chór mieszany – z udziałem Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Płyta z tym nagraniem uzyskała nominację do nagrody FRYDERYK ’23.
Wracając do początków brzmienia trio jazzowego jako podstawowego składu wykonawczego interpretującego muzykę Chopina, w ostatnich latach w aranżacjach Jagodzińskiego inspiracją stała się twórczość ojca europejskiej muzyki, mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha. W odróżnieniu od muzyki Chopina, w której złożone harmonie i wysmakowane melodie były podstawą do improwizacji, w muzyce Bacha – dla Jagodzińskiego i jego Trio – inspiracją jest wielogłosowość i nieskończone możliwości przenikania i wpływania na siebie poszczególnych głosów, a także próba osadzenia tej muzyki w idiomie jazzowym. Płyta z tym materiałem ukazała się w grudniu 2020 i zdobyła nominację do nagrody FRYDERYK ‘21.
Grażyna Auguścik – wokalistka, kompozytorka, aranżerka i producentka od lat mieszkająca w USA, którą łączy z Trio wiele nagranych płyt i wspólnych koncertów, zarówno w Polsce jak i w USA. Grażyna Auguścik zdobyła uznanie i podziw krytyków muzycznych, miłośników jazzu i różnorodnej publiczności, za swój niepowtarzalny styl i oryginalne interpretacje. Przez amerykańskich krytyków muzycznych zgodnie uznana została za jedną z najbardziej intrygujących współczesnych wokalistek sceny jazzowej. Jej niekonwencjonalne podejście do interpretowania tradycyjnych dzieł jest hołdem dla ich autorów, a jednocześnie staje się przygodą i podróżą w nieznane muzyczne rejony. Gra z muzykami, których dobrze zna i ceni za profesjonalizm. Wśród jej przyjaciół są takie sławy, jak: Patricia Barber, Paul Wertico, John Medeski, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Kurt Rosenwinkel, Matt Ulery, Paulinho Garcia, Bogdan Hołownia, Jarek Bester, Andrzej Jagodziński i wielu innych. Nagrała 20 albumów solowych, w tym 11 we własnej wytworni.
Adam Cegielski – polski muzyk jazzowy, kontrabasista. Absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie kontrabasu Andrzeja Mysińskiego. Na scenie muzycznej zadebiutował w 1988 roku w Kwartecie Kazimierza Jonkisza, w którym występował do 1991 roku. W 1990 roku jako członek zespołu Central Heating Trio zdobył I nagrodę i wyróżnienie indywidualne na konkursie Jazz Juniors w Krakowie, VI nagrodę w Europejskim Konkursie Jazzowym w Hoeilaart (Belgia), „Klucz do Kariery” Pomorskiej Jesieni Jazzowej w Bydgoszczy. Tego samego roku został finalistą konkursu International Jazz Federation w Leverkusen (RFN). W 1994 r. został stypendystą Fundacji Kultury Polskiej im. Krzysztofa Komedy. W kolejnych latach koncertował i nagrywał m.in. z zespołami: Quintessence, Kwartet Kuby Stankiewicza, Trio Andrzeja Jagodzińskiego (od 1993), jak również okazjonalnie z Ewą Bem, Lorą Szafran, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Stańką, Zbigniewem Namysłowskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Zbigniewem Preisnerem, Janem A.P. Kaczmarkiem oraz orkiestrami symfonicznymi Concerto Avenna, Sinfonia Varsovia. Od 1994 r. zajmuje się działalnością pedagogiczną. Obecnie prowadzi klasę kontrabasu na Wydziale Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w której od 2005 roku zajmuje stanowisko wicedyrektora do spraw kształcenia jazzowego.
Czesław „Mały” Bartkowski – polski perkusista jazzowy, pedagog. Z muzyką ma do czynienia już od szóstego roku życia. Jest absolwentem Średniej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu (klasa perkusji). Zadebiutował oficjalnie w roku 1960 jako perkusista zespołu Far Quartet Jerzego Pakulskiego. W roku 1963 nawiązał współpracę ze Zbigniewem Namysłowskim i został muzykiem w jego zespole (Kwartet Zbigniewa Namysłowskiego). Grał też z innymi znanymi grupami jazzowymi, m.in. z Niemen Enigmatic czy też z Grupą Michała Urbaniaka. Grał w trio: z Tomaszem Stańką, Adamem Makowiczem, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Szukalskim, Arturem Dutkiewiczem, Andrzejem Cudzichem, Markiem Blizińskim, Zbigniewem Wegehauptem, Andrzejem Jagodzińskim, Adamem Cegielskim. Współpracował również ze Studiem Jazzowym Polskiego Radia oraz z zespołami Mainstream i InFormation Sławomira Kulpowicza. Brał udział w realizacji nagrań takich piosenkarzy jak: Ewa Bem, Urszula Dudziak i Stanisław Sojka, także muzyków zagranicznych: Freddie Hubbard, Clark Terry, Joe Newman, Art Farmer, Ben Webster oraz polskiego zespołu Novi Singers. Występował w kraju i za granicą (Indie, USA, Nowa Zelandia, Australia, liczne kraje Europy). W roku 1993 został wykładowcą w Średniej szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz warszawskiego Studium Jazzowego.
Patronat medialny: TVP Kultura, Jazz Forum
Koordynator: Piotr Mazur p.mazur@mik.waw.pl
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej