Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Katarzyna Stefanowicz w interaktywnej instalacji eco-art zwraca uwagę na zanieczyszczenia przestrzeni akustycznej i jej wpływ na człowieka.

fotografia czarno biała: dwie tancerki na scenie

Miastofonie Fot. Daniel Kiermut

Miastofonie – interaktywna instalacja dźwiękowa
28 kwietnia 2022 r. (czw)  19:00 | Centralna Scena Tańca
Bilety 20 zł
Piktogram Pętla indukcyjna

Miastofonie to interaktywna instalacja dźwiękowa, będąca próbą realizacji idei świadomego kształtowania przestrzeni dźwiękowej, wpisująca się w nurt eco-art. Niewidzialny instrument, który stanowi punkt centralny instalacji, poruszany jest improwizowanym tańcem. Materiał dźwiękowy stanowią odgłosy miasta Warszawy, brzmienia analogowych instrumentów klawiszowych oraz szpinetu. Performerki poruszając się w zasięgu czujnika ruchu, grają na niewidzialnym instrumencie, swoim tańcem przywołując i transformując dźwięki.

Performerki poruszając się w zasięgu czujnika ruchu, grają na niewidzialnym instrumencie, swoim tańcem przywołując i transformując dźwięki.

Punktem wyjścia projektu jest manifest futurystyczny L’arte dei rumori (Sztuka hałasów 1913) autorstwa Luigiego Russolo, postulujący koniec muzyki przeszłości, a w konsekwencji narodziny nowej jakości zainspirowanej przemysłowym pejzażem dźwiękowym wielkich miast. Kolejną ważną inspirację stanowią kompozycje eksplorującego granice ciszy i dźwięku Johna Cage’a oraz słynna uchwała UNESCO z 1969 roku, potępiająca nieposzanowanie prawa każdego człowieka do ciszy.

Miastofonie wpisują się w nurt sztuki ekologicznej podejmując wprowadzone przez R. Murraya Schafera w eseju The Music of the Environment (1973) zagadnienie ekologii akustycznej oraz ciszy, jako warunku duchowego i umysłowego spokoju. Podejmując temat dźwięku zwracają uwagę na kształt otaczającej nas przestrzeni akustycznej, jej transformacje, zanieczyszczenie oraz wpływ na wrażliwe ucho człowieka.

  • Koncepcja, scenariusz, choreografia, dźwięk – Katarzyna Stefanowicz;
  • Współpraca artystyczna – Dorota Błaszczak, Dominika Jarosz, Nicolas de la Vega;
  • Performans – Dominika Jarosz, Katarzyna Stefanowicz;
  • Szpinet – Michał Marecki;
  • Dźwięki – Katarzyna Stefanowicz, Nicolas de la Vega, Dominika Jarosz, Michał Marecki;
  • Programowanie – Dorota Błaszczak, Nicolas de la Vega, Katarzyna Stefanowicz;
  • Kostiumy – Katarzyna Stefanowicz, Janina Marecka.

W performansie wykorzystano fragmenty tekstów L’arte dei rumori (Sztuka hałasów) autorstwa Luigiego Russolo oraz fragmenty eseju The Music of the Environment autorstwa R. Murraya Schafera. (Kultura dźwięku teksty o muzyce nowoczesnej wybór i redakcja Christoph Cox, Daniel Warner, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria).

Katarzyna Stefanowicz realizuje projekty z pogranicza teatru tańca, performansu oraz instalacji, oparte na improwizacji, z wykorzystaniem wideo oraz interaktywnego dźwięku.

WYKONAWCY

Katarzyna Stefanowicz

Performerka, choreografka, producentka. Absolwentka Choreografii i Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice. Stypendystka Biura Kultury miasta st. Warszawy w dziedzinie taniec w 2019 roku. Realizuje projekty z pogranicza teatru tańca, performansu oraz instalacji, oparte na improwizacji, z wykorzystaniem wideo oraz interaktywnego dźwięku (realizacje m.in. w CSW, Instytucie Teatralnym, Teatrze Praga, OPT Gardzienice, Mazowieckim Instytucie Kultury, Centrum Rzeźby Polskiej). Jako aktorka współpracowała między innymi z Teatrem Gardzienice, Teatrem Makata, Muffmi Teatrem Tańca, Teatrem Akt, Teatrem A3, Instant Acts w Berlinie. Jako producentka i choreografka angażuje się w realizację projektów artystycznym o wymiarze edukacyjnym, międzykulturowym i społecznym współpracując między innymi ze Strefą WolnoSłowa w Warszawie, Instant Acts w Berlinie, Festiwalem Młodzieży Bez Granic w Różanymstoku na Podlasiu. Od 2022 roku koordynatorka CST oraz kuratorka Sceny CST we współpracy z Fundacją Artystyczną Perform.

Dominika Jarosz

Performerka, wokalistka, tancerka, kompozytorka, freelancerka. Absolwentka wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej. Ukończyła podstawową szkołę muzyczną w klasie fletu poprzecznego. Współpracowała ze Studium Teatralnym (2005-2007), Stowarzyszeniem Sztuka Nowa (2009-2011), Teatrem Chorea (2007-2018), chórem eksperymentalnym Gre Badanie (2010-2015), Bloco Central, Moon Fool, Verity Standen (Bristol, UK). Interesuje się tańcem jako formą komunikacji z publicznością, dlatego niezmiennie uczestniczy w różnych warsztatach tańca od Kontakt Improwizacji przez Lindy Hop po sztukę Flamenco. Kocha podróże, zarówno na małe, jak i duże odległości. Jest stypendystką miasta st. Warszawy w dziedzinie taniec (2020). Od kilku lat komponuje muzykę, do której gra i śpiewa. Obecnie pracuje nad muzycznym materiałem solowym.

Michał Marecki

Muzyk, kompozytor, producent, wirtuoz brzmień, kolekcjoner instrumentów klawiszowych z duszą. W latach 2005-2017 członek zespołu T.Love. Jako klawiszowiec, akordeonista oraz kompozytor wziął udział w płytach: T.Love (2016); All is Gold (2012); Polskie Mięso (2011); I Hate Rack’n’Roll (2006). Współpracuje między innymi z Leszkiem Biolikiem (Ikony Muzyki – Poeci Rocka, Cohen i Kobiety, realizacja oprawy muzycznej Radia Pin i Radia Łódź), z Włodzimierzem Kiniorskim (recital Violi Arlak), Michałem Górczyńskim – muzyka do spektaklu „Zwierzoczłekoupiory” w reż. Michała Walczaka (premiera Teatr Studio, 2018). Współproducent, muzyk i kompozytor zespołów: Mamadou & Sama Yoon (polska scena etniczna, Mamadou Diouf, Wytwórnia ForTune, od 2015 roku); Strojnowy (reggae, Piotr Strojnowski, wytwórnia Karrot Kommando, 2016-2020); Leepeck (indie pop, Wydawnictwo Agora, od 2015 roku). W latach 2013 – 2016 założyciel, kompozytor, muzyk oraz producent zespołu MoMo (alternatywny pop, Warner Music Poland 2013, Superpremiery Opole 2013).

  • Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III
  • Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury i Fundacja Artystyczna PERFORM
  • Kuratorka: Katarzyna Stefanowicz
  • Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa
  • Projekt został zrealizowany w ramach stypendium artystycznego Biura Kultury Miasta Stołecznego Warszawy 2019.

Koordynator: Magdalena Chabros (MIK) m.chabros@mik.waw.pl

fotografia: tancerka katarzyna stefanowicz w tańcu na scenie w czerwonym kostiumie

Katarzyna Stefanowicz Fot. KUMAR

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl