W trakcie performansu Daniel Kotowski zachęca anonimowych uczestników do przesłania mu zdań, słów, kwestii i haseł za pośrednictwem aplikacji ZOOM, które jako pozbawione autorskich treści, będą następnie wypowiadane przez niego na głos.
Narzędzie do posługiwania się mową – performans Daniela Kotowskiego
30 listopada 2021 r. (wt) 18:00
Wstęp – obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania on-line lub kasie MIK
![]()
Kotowski staje się narzędziem do posługiwania się językiem, żywym syntezatorem mowy dla tekstów przesyłanych przez anonimowych widzów. Ważnym elementem performance jest aktywność słowna, którą artysta uważa za jedną z najważniejszych form aktywności człowieka. Mowa odgrywa ważną rolę w komunikacji międzyludzkiej (wzajemne relacje nadawcy z odbiorcą). Mowa jest wytworem społecznym uwarunkowanym biologicznie, psychicznie i społecznie. Ma siłę oddziaływania. W ostatnich czasach bardzo łatwo szafuje się pojęciem wolności słowa. Stało się ono kartą przetargową również w politycznych dyskusjach. Czy w imię wolności słowo może stać się przekroczeniem wolności drugiego człowieka? Czy granica języka jest także granicą naszego myślenia o wolności? Czy język, jego foniczna ekspresja i graficzny zapis stoją ze sobą w wiecznym konflikcie? W performansie “Narzędzie do posługiwania się mową” Daniel Kotowski bada performatywność języka oraz jego polityczny charakter i potencjał.
Weź udział przez ZOOMJest wyznacznikiem niekompletności, niezgodnym z normą, bo jest Głuchy i nie posługuje się mową. Opowiadając o niekompletności i kompletności w wymiarze egzystencjalnym, analizuje ich potencjał.
Zachęcamy wszystkich uczestników do aktywnego udziału przez aplikację ZOOM – tych którzy pojawią się na wydarzeniu w Mazowieckim Instytucie Kultury oraz tych którzy zechcą połączyć się z innych miejsc. Wszyscy będą mieli możliwość dołączenia podczas performansu przez link.
Daniel Kotowski

Fot. Materiały promocyjne wykonawcy
Urodzony w 1993 roku. Artysta wizualny, performer. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2018) oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie (2016). Doktorant na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest wyznacznikiem niekompletności, niezgodnym z normą, bo jest Głuchy i nie posługuje się mową. Opowiadając o niekompletności i kompletności w wymiarze egzystencjalnym, analizuje ich potencjał. Rozważa możliwość spełnienia oczekiwania kompletności albo wyraża protest przeciwko niemu. Szuka granicy ambiwalencji. Jego praktyka artystyczna jest punktem wyjścia do refleksji o sposobach istnienia. Opiera się na badaniach, w których wykorzystuje historie niekompletnych i kompletnych. Obserwuje ich doświadczenia oraz ich relacje międzyludzkie. Sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez inne jednostki. Prace dotyczą mechanizmu władzy nad biologią, komunikacji społecznej i językowej oraz polityki społecznej. Często odnoszą się do pojęcia biowładzy i biopolityki. Na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji rozwija autorską strategię zarządzania swoim narzędziem komunikacji lub ciałem. Przywraca pamięć o niekompletności. Posługuje się różnymi formami wypowiedzi, wykonuje performans, projektuje, tworzy instalacje, fotografie, obiekty i filmy wideo. Swoje działania performatywne i prace prezentował m.in. w Zachęta Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerii Labirynt w Lublinie oraz BWA Wrocław.
Wydarzenie odbywa się w ramach projektu #LasRzeczy realizowanego przez Galerię Foksal.
Koordynator: Martyna Stołpiec m.stolpiec@mik.waw.pl tel. 22 827 62 43.
![]()
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

