– Nie mamy w stosunku do nich zobowiązań, które mielibyśmy w stosunku do nas samych – LUDZI. Dlatego zatytułowałem moją wystawę LUDZIE.
– Doświadczenie nieoczekiwanej podróży przez Karpaty w Rumunii i Słowacji, doświadczenie pokonywania czasu, zainspirowało mnie do malowania cyklu Transylwania.
Jarosław Adam Wójcik
Jarosław Adam Wójcik Transylwania i inne obrazy / LUDZIE
- 5 – 14 maja 2022 r. Transylwania i inne obrazy | Galeria XX1
Wernisaż: 5 maja (czw) 17:00 – 20:00 - Noc Muzeów: 14 maja 2022 r. (sb) 19:00 – 22:00
- 14 maja – 3 czerwca 2022 r. LUDZIE
Transylwania i inne obrazy
Współczesny konsumpcjonizm wypracował rezerwy, które służą zaspokajaniu przyjemności. Są one skodyfikowane, przynależą do współczesnej cywilizacji, mają swoją cenę i przewidywalny przebieg. I wtedy kiedy ludzkość zajmowała się zbieractwem i teraz o naszym przetrwaniu, przy odrobinie koniecznej czujności, decyduje rutyna. Wszystko mniej lub bardziej się powtarza niezależnie od tego czy jest przyjemne czy uciążliwe. Nie rozszerza to naszego horyzontu i nie przybliża nas do jakiejś oczekiwanej, ostatecznej prawdy. Zdarzają się jednak wyjątki. Niekiedy życie niespodziewanie zbacza z obranego kursu i żeby przetrwać musimy szerzej otworzyć oczy. Zmianą interwału może być WYDARZENIE SZTUKI ale jeśli spojrzymy na to szerzej, okaże się, że podobnych doświadczeń jest znacznie więcej.
Cali jesteśmy wypatrywaniem niebezpieczeństw, zwalnianiem i przyspieszaniem.
Zaskoczyć nas może niespodziewaną recepcją przymusowa podróż. Kiedy wypełniamy gotowy scenariusz ale w rzeczywistości, której nie znamy z doświadczenia. Jedziemy tam, gdzie jeszcze nas nie było i w związku z tym docierająca do nas rzeczywistość ma powab młodzieńczej świeżości. Szybka jazda samochodem przez wiele godzin wymusza na nas rezygnację z własnej podmiotowości. Nasze BYCIE podporządkowane jest DRODZE, która przejmuje nad nami władzę. Zapadają w nas jedynie fragmenty widzianej rzeczywistości ale za to bardzo intensywnie i zmysłowo. Cali jesteśmy wypatrywaniem niebezpieczeństw, zwalnianiem i przyspieszaniem. Ma to wymiar ontologiczny. Widać w tym podobieństwo do doświadczenia hazardzisty, które opisuje w swojej hermeneutyce Hans Georg Gadamer. Doświadczenie nieoczekiwanej podróży przez Karpaty w Rumunii i Słowacji, doświadczenie pokonywania czasu, zainspirowało mnie do malowania cyklu Transylwania.
LUDZIE
Mieszkający przy wschodniej granicy Polski autor postu, który kiedyś przypadkowo przeczytałem zwrócił uwagę, że jeśli używamy określenia „imigranci” lub „uchodźcy” to jednocześnie wartościujemy. „Oni” to nie takie same osoby jak my. Nie mamy w stosunku do nich zobowiązań, które mielibyśmy w stosunku do nas samych – LUDZI. Dlatego zatytułowałem moją wystawę LUDZIE.
Nie mamy w stosunku do nich zobowiązań, które mielibyśmy w stosunku do nas samych – LUDZI.
Zawsze fascynowało mnie to co zewnętrzne i to co ukryte. Powierzchnia rzeczywistości jest zaborczym zmysłowym pozorem, w którym doszukujemy się prawdy. Pod nią kryje się to, czego nie jesteśmy skłonni oczekiwać… Maski „filtrują” rzeczywistość, za obcymi wizerunkami imigrantów kryją się nasze twarze. Rzeczywistość „masek” tworzy magiczne lustro, w którym niekiedy z trudem dostrzegamy własny los. Sztuka bywa kluczem do ukrytej za nimi rzeczywistości.
Wędrówka jest immanentną częścią życia. Wciąż się przemieszczamy, nawet najbardziej leniwym przypada w udziale nieuchronna wędrówka w czasie… Niekiedy ma wymiar metaforyczny, niekiedy przerażająco zmysłowy. Niekiedy „stąd dotąd”, niekiedy na inne kontynenty…
Jarosław Adam Wójcik
Studia w latach 1978-1983 na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Krakowie pod kierunkiem profesorów: Jacka Sienickiego, Tadeusza Brzozowskiego i Jerzego Nowosielskiego. Dyplom z wyróżnieniem w 1983 roku, w pracowni profesora Jacka Sienickiego. W latach od 1984 do 1990 asystent na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendia Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1984 -1985 i 1990. W 1990 współpraca z agentem Victorem Snyderem w Filadelfii USA. W okresie 1991 – 1993 pracuje w przedstawicielstwie Walt Disney Company w Polsce (EIS-POL Ltd). W latach 1999 – 2010 jest grafikiem w korporacjach: Bong Polska, Paxar Polska i Avery Dennison R.I.S. Polska. Tworzy malarstwo, rysunek, grafikę cyfrową, a także zajmuje się pracą dydaktyczną.
Koordynator: Agnieszka Rogóz xx1@mik.waw.pl
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej