Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Będzie to swoista podróż w czasie – przez rozmaite kultury, języki i tradycje literackie.

grafika: na niebieskim tle fragment zeszytu z odręcznymi notatkami

Krzysztof Jaworski, Anna Matysiak, Grzegorz Wróblewski
8 czerwca 2022 r. (śr) 19:00 | Mały Format w Elektrze
Wstęp wolny – obowiązują wejściówki do pobrania on-line lub w Kasie

„Na setkach wioseł” Anny Matysiak,  „Cukinie” Grzegorza Wróblewskiego i „Jak pięknie” z Krzysztofa Jaworskiego – równoległa lektura tych trzech tomów to podróż między trzema różnymi idiomami. To także podróż w czasie – przez rozmaite kultury, języki i tradycje literackie. Matysiak inspiruje się irańskim eposem „Szahname” z X wieku n.e., Wróblewski indyjską Mahabharatą, a Jaworski zwiedza kolejne kręgi piekła coraz bardziej infantylnej i utowarowionej współczesności. A może jest tak, że wszystkie te książki mówią w gruncie rzeczy o tym samym?  Spotkanie poprowadzi Jakub Nowacki, redaktor „Małego Formatu”.

Cukinia

Jakub Skurtys w posłowiu „Cukinii” Grzegorza Wróblewskiego mówi: „Cukinie nie są o czymś, nie składają się w rozmontowany na tysiąc kawałków obraz kosmicznej ewakuacji, który trzeba sobie skleić w głowie, przewijając zniszczoną taśmę. Są raczej jak psychodeliczno-intelektualny trip w rytmie kwasowego ska, w którym zanika poczucie czasu, a jaźń nawiązuje nowe połączenia”.

Na setkach wioseł

W odniesieniu do „Na setkach wioseł” Anny Matysiak odwołuje się do starej maksymy, przypisanej przez Plutarcha Pompejuszowi, wielkiemu wodzowi rzymskiemu, która stała się ulubionym mottem żeglarzy: navigare necesse est, vivere non est necesse – żeglowanie jest koniecznością, życie nie. Wydaje mi się, że poemat Matysiak jest właściwie o tej maksymie, o niewartym podjęcia, heroicznym ryzyku, obietnicy tryumfu i o zawartym w niej kłamstwie – mówi Jakub Skurtys.

Jak pięknie

(…) wydaje się, że z całej plejady twórców debiutujących w latach transformacyjnego przełomu Jaworski jest jednym z najpłycej przeczytanych. Niektóre z osi jego twórczości, jak choćby jej konstruktywizm, wybiegają daleko poza ideologiczny zrąb kojarzony z formacją „brulionu” i sięgają najbardziej interesujących zjawisk w najmłodszej polskiej poezji. Wyraźna i niejednoznaczna – tak jest, tak to właśnie wygląda – polityczność Jaworskiego była na ogół przez komentatorów ignorowana – mówią o poezji Krzysztofa Jaworskiego: Rafał Wawrzyńczyk i Dawid Kujawa.

Krzysztof Jaworski (ur. 1966) – poeta, pisarz, literaturoznawca. Autor poezji, prozy, dramatów. Opublikował m. in. „Wiersze” (1988–1992)” (1992); „Kameraden” (1994); „5 poematów” (1996); „Jesień na Marsie” (1997); „Hiperrealizm świętokrzyski” (1999); „Czas triumfu gołębi” (2000); „Kapitał. W słowach i obrazach” (2002); „Dusze Monet” (2007); „.byłem” (2014) oraz scenariuszy filmowych. Tłumaczony m.in. na angielski, niemiecki, duński, czeski, rosyjski i węgierski.

Anna Matysiak (ur. 1967) – autorka książek poetyckich: „Czułość liter” (2015), „Źrebię Heraklita” (2017), „Tyle nieznanych ryb” (2018), „Tiergarten” (2019), „Wsobne maszynki” (2020) i „Na setkach wioseł” (2021), zbioru małych próz „Spacja. Notatnik redaktorki” (2019), a także bajek publikowanych w czasopismach i antologiach oraz książki o poezji Erwina Kruka i artykułów w czasopismach i książkach zbiorowych. Redaktorka i tłumaczka, prowadzi własne wydawnictwo, zajmuje się fotografią artystyczną. Mieszka w Warszawie.

Grzegorz Wróblewski (ur. 1962 w Gdańsku) – w latach 1966–1985 mieszkał w Warszawie na Dolnym Mokotowie, od 1985 w Kopenhadze. Ostatnio wydał książki: „Cindys Vugge” (Kopenhaga, 2016), „Zero Visibility” (Los Angeles, 2017), „Hansenovic vana” (Brno/Czechy, 2018), „Choroba Morgellonów” (2018), „Implanty” (2018), „Miejsca styku” (2018), „Pani Sześć Gier” (2019), „Runy lunarne” (2019), „Tora! Tora! Tora!” (2020), „Cukinie” (2021) i wybór wierszy „Letnie rytuały” (2022).

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl