Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Wystawę wyróżnia ogromna różnorodność formalna i stylistyczna prezentowanych dzieł: rysunki realistyczne, metaforyczne, liryczne, abstrakcyjne, zwracające uwagę mistrzowskim warsztatem, powstające w wyniku spontanicznego gestu i o dużej sile ekspresji.

grafika czarno biała czarne koła na szarym tle, w dalszym tle rysunek przecinających się prostych linii

Jarosław Grułkowski, New World Order

XI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2023
Wystawa pokonkursowa
8 maja – 7 czerwca 2024 r. | Galeria Test
wernisaż: 8 maja (śr.) 19:00
wstęp wolny
Piktogram Pętla indukcyjna   Piktogram Język migowy

Wystawa pokonkursowa XI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2023 to wyjątkowa ekspozycja prac kilkudziesięciu artystów z różnych środowisk twórczych z całej Polski, zarówno doświadczonych artystów o dużym dorobku twórczym, jak i młodych, dopiero wkraczających na drogę artystycznej kariery. Wystawę wyróżnia ogromna różnorodność formalna i stylistyczna prezentowanych dzieł: rysunki realistyczne, metaforyczne, liryczne, abstrakcyjne, zwracające uwagę mistrzowskim warsztatem, powstające w wyniku spontanicznego gestu i o dużej sile ekspresji. Celem organizowanego od trzydziestu lat konkursu jest nadal rejestrowanie współcześnie istniejących zjawisk artystycznych oraz umożliwienie prezentacji dorobku artystów w zakresie rysunku. Organizowanie konkursu co trzy lata miało i ma na celu prezentację kształtowania się nowych tendencji i zjawisk w sztuce.

Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego to ogólnopolski konkurs organizowany od 1993 roku przez Muzeum Kresów w Lubaczowie.

Do udziału w wystawie XI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2023 jury zakwalifikowało 112 prac 57 artystów.

  • Laureatem Grand Prix XI edycji Triennale został Dominik Woźniak za zestaw trzech rysunków Wężowiec umiarkowany, Mały owocnik słonecznikowy, Wejście do jednostki strukturalnej. Jury, któremu przewodniczył prof. Dariusz Kaca z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, w uzasadnieniu podkreśliło bogactwo wyobraźni artysty i jego wyjątkowe umiejętności warsztatowe.
  • Pierwsza nagroda trafiła do Keiji Matsumoto za dwie prace Fujin, Raijin. Autor tytułami nawiązuje do mitologii japońskiej i w swoich kompozycjach odwołuje się do symboliki bogów wiatru i gromu.
  • Drugą nagrodę otrzymała Emilia Pitucha za tryptyk Dotykiem widzę więcej I, Dotykiem widzę więcej II, Dotykiem wiedzę więcej III. Prace o niezwykłej sile oddziaływania inspirowane są alfabetem Breille’a i osobistymi doświadczeniami.
  • Trzecią nagrodę przyznano Marcie Kawiorskiej za zestaw prac Kompozycja P I, Kompozycja P II, Kompozycja P III. Tematem tego cyklu stały się geometryczne kształty umieszczone w nieokreślonej, iluzorycznej przestrzeni.
  • Ponadto jury przyznało pięć wyróżnień dla: Anny Ciszek, Mateusza Domeradzkiego, Sławomira Ćwieka, Jarosława Grulkowskiego oraz Joanny Janowskiej-Augustyn.

XI edycja Triennale została poświęcona pamięci dr Bożeny Kowalskiej, zmarłej w czerwcu 2023 roku wybitnej historyczki, teoretyczki sztuki, przewodniczącej jury czterech edycji lubaczowskiego Triennale. To jej autorytet i pióro sprawiły, że o lubaczowskim Triennale było głośno, a konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem artystów.

Początki kolekcji rysunku współczesnego w Muzeum Kresów sięgają lat 60. XX wieku. W latach 80., kiedy muzeum zostało upaństwowione, postawiono nie tylko na rozwój zbiorów dotyczących historii i sztuki regionu, lecz także podjęto próbę tworzenia kolekcji sztuki współczesnej wychodzącej poza ramy miejscowej tradycji. Zdecydowano się na organizację ogólnopolskiego konkursu rysunku w formie triennale, z którego część prac (prace nagrodzone i wyróżnione) miały wzbogacać zbiory. Od samego początku celem konkursu było rejestrowanie współcześnie istniejących zjawisk artystycznych oraz umożliwienie prezentacji dorobku artystów w zakresie rysunku. Organizowanie konkursu co trzy lata miało i ma na celu prezentację kształtowania się nowych tendencji i zjawisk w sztuce.

XI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2023 objęte było patronatem honorowym: prof. Piotra Glińskiego – Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ewy Leniart – Wojewody Podkarpackiego oraz Władysława Ortyla – Marszałka Województwa Podkarpackiego.

grafika czarno biała o tematyce abstrakcyjnej

Keiji Matsumoto, Raijin

grafika na żółtym tle napisy i duża liczba 30

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201