Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Wykonawcy koncertu Yo soy María de Buenos Aires (Jestem Maria z Buenos Aires)

Kinga Rataj

Wokalistka, jest jednym z najciekawszych odkryć wokalnych w Polsce w ostatnich latach. Krakowianka wielokrotnie brała udział w ważnych przedsięwzięciach muzycznych. To wokalistka wykonująca fado – nostalgiczne pieśni portugalskie. Śpiewając po polsku i portugalsku, opowiada o saudade – utraconej miłości, tęsknocie za niespełnionym marzeniem, ale także o radości życia i portugalskiej wierze w dominację duszy i serca nad rozumem. Artystka zadebiutowała w 2005 roku, by już rok później zdobyć Grand Prix 42. Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie, otrzymując równocześnie Nagrodę Prezesa TVP za najciekawszy debiut. Wokalistka może poszczycić się także m.in. laurem 11. Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej w Rybniku OFPA, a także 2. Festiwalu Twórczości Marka Grechuty – Korowód. Ma na koncie również dwukrotny występ na Międzynarodowym Festiwalu Ballady Europy w Niepołomicach, pojawiła się podczas X Festiwalu Musica Sacra Musica Profana w Długiej Goślinie oraz brała udział w II Międzynarodowym Festiwalu Fado de Catalunya 2013 w Hiszpanii. Miała okazję współdzielić scenę z takimi gwiazdami, jak João de Sous, Anna Maria Jopek, Grzegorz Turnau. Ze swoim recitalem Tudo isto é fado aktywnie promuje muzykę fado w Polsce.

Małgorzata Maliszczak

Pianistka, kompozytorka, wieloletni pedagog Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Związana przez wiele lat ze specjalnością Wokalistyka Jazzowa, dokonała wielu transkrypcji i aranżacji dla potrzeb dydaktycznych. Do jej wychowanków należą m.in. Ewa Uryga, Lora Szafran, Mieczysław Szcześniak, Andrzej Lampert, Katarzyna Cerekwicka, Anna Serafińska.

Ważniejsze kompozycje i wydarzenia: Missa Nova – msza quasi jazzowa do tekstu łacińskiego na 2 głosy solowe, chór mieszany, saksofon sopranowy, kat i sekcję rytmiczną. Utwór ten prezentowany był wielokrotnie, m.in. na 19th International Kodaly Symposium, Lux ex Silesia 2010, koncercie z okazji kanonizacji Jana Pawła II 2014, Światowych Dni Młodzieży 2016; Ave Maris Stella na głos solowy, chór żeński, orkiestrę smyczkową, fortepian i ocean drum; The Pace of Life – na saksofon sopranowy i sekcję rytmiczną; Fading Away – na flugelhorn, saksofon tenorowy i sekcję rytmiczną. Utwory Missa Nova i Ave Maris Stella zostały wydane przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Katowicach w 2019 roku. Nagrania płytowe: Reflections (2005) – utwory fortepianowe Jacka Glenca, Missa Nova (2008), Złote myśli kobiety (2015) – płyta autorska, Polskie Radio S. A.

Jakub Mietła

Akordeonista, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, a obecnie wykładowca klasy akordeonu Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Laureat wielu międzynarodowych konkursów i festiwali. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2001/2002 oraz  fundacji im. Hugo Kołłątaja. Od 2000 r. jest członkiem trio akordeonowego „Ars Harmonica”, z którym koncertuje w całej  Europie. Jako solista, poza koncertami w kraju, ma za sobą koncerty w Niemczech, Holandii, Austrii, Szwajcarii, Włoszech  i USA.  Współpracował z wieloma artystami polskiej sceny muzycznej, m.in. Halinką Młynkową, Renatą Przemyk, Andrzejem Sikorowskim, Krzysztofem Kilijańskim, Jackiem Królikiem. Od 2006 r. jest także członkiem zespołów Que Passa oraz „Sokół Orkestar”. Artysta brał udział w projektach polskich oraz zagranicznych grup world music: Jazzmates, Tołhaje (Folkowy fonogram roku 2001), Halina Młynkowa, The Globetrotters, Kreszendo, THE SHIN, Amine&Hamza, Fertile, Paradoxes. Jakub Mietła ma na swoim koncie także współpracę z kompozytorami muzyki filmowej, m.in. Zbigniewem Preisnerem, Bartoszem Chajdeckim, Janem Kanty Pawluśkiewiczem, Łukaszem Targosz. Jest cenionym muzykiem sesyjnym.

Wojciech Barteczek

Skrzypek i kompozytor wykonujący muzykę jazzową, improwizowaną oraz klasyczną. Swoją edukację rozpoczął w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej, a kontynuował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, uczestnicząc równocześnie w wielu festiwalach muzyki klasycznej oraz jazzowej. Współtworzył zespoły kameralne, big bandy oraz orkiestry symfoniczne. Jest laureatem wyróżnień oraz nagród na licznych konkursach. Koncertował w kraju i za granicą (m.in Zjednoczone Emiraty Arabskie, Cypr, Czechy, Portugalia, Niemcy). Swoją obecnością wielokrotnie wzbogacił scenę Bielskiej Zadymki Jazzowej. Aktywnie uczestniczy w wydarzeniach artystycznych kraju.

Piotr Domagała

Gitarzysta jazzowy, twórca oryginalnych projektów muzycznych z pogranicza jazzu, muzyki współczesnej oraz folku. Laureat mistrzowskich konkursów gitarowych.  W swoim dorobku ma cztery autorskie płyty wysoko ocenione przez publiczność i krytykę. Swoją muzykę prezentował na wielu europejskich (Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Słowacja, Francja) i polskich scenach muzycznych. Debiutował nagraniem swojego kwartetu Szy-Szy Kaan Jazz Group In time (2005). Później ukazały się płyty Slavonic Tales (2009) oraz Pnącza (2013) nagrane z Adamem Kawończykiem i Sławkiem Bernym. W 2016 roku, wspólnie ze światowej sławy Kwartetem Śląskim (laureaci Gramophone Classical Music Awards), zrealizował awangardowy projekt Chowańce. Z kolei w 2019 roku w austriackim wydawnictwie SessionWorkRec.com ukazała się płyta międzynarodowego projektu A handful of AccepDance – Wesely/Domagała/ Schiffer/Dyyak/Hupfauf. Jako gitarzysta współpracował z gigantami jazzowej sceny muzycznej – m.in. wziął udział w światowej premierze projektu Pat Metheny & NOSPR (2019). Koncertował z amerykańską wokalistką Marguerite Juenemann, bluesmanką Caren Caroll, niemieckim improwizatorem Richardem Ortmannem, także z wieloma znakomitymi artystami polskiej sceny rozrywkowej – Januszem Radkiem, Krystyną Prońko, Muńkiem Staszczykiem. Współpracuje również z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Teatrem Muzycznym Capitol, Teatrem Słowackiego w Krakowie oraz Teatrem AST. Koncertował na wielu polskich i europejskich festiwalach muzycznych (Holandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Słowacja, Austria).

Piotr Górka

Kontrabasista, absolwent Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, wieloletni wykładowca w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Współpracuje z wybitnymi osobowościami polskiej sceny muzycznej, m.in. z Elżbietą Adamiak, Sonią Bohosiewicz, Robertem Janowskim, Andrzejem Poniedzielskim, Jerzym Filarem oraz z zespołami, m.in. “Siergiej Wowkotrub Gypsy Swing Quartet”, “Five O’Clock Orchestra”. Miał zaszczyt koncertować z jednym z najwybitniejszych saksofonistów jazzowych, legendarnym Scottem Hamiltonem, a także multiinstrumentalistą Tcha Limbergerem. Występował na prestiżowych festiwalach w wielu krajach, m.in. w Kanadzie, Argentynie, Chinach, Luksemburgu, Niemczech, Francji, Hiszpanii. W dorobku artystycznym ma ponad 30 nagranych płyt. Jako kontrabasista związany jest także z Teatrem Adama Mickiewicza w Częstochowie, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu. Oprócz działalności muzycznej zajmuje się również managementem gwiazd polskiej estrady.

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl