Usługa języka migowego

Malunki w Mazowieckim Instytucie Kultury są wyjątkowe, ponieważ niewiele podobnych prac z czasów PRL przetrwało we wnętrzach budynków.

fotografia kobieta stoi na rusztowaniu i konserwuje malowidła

Pochodzące z czasów socrealizmu freski w przestrzeni gmachu głównego Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie zostały odnowione. Malunki przedstawiają reprezentantów różnych zawodów, a ich autorem był Franciszek Kmita.

W miejscu, gdzie obecnie znajduje się Mazowiecki Instytut Kultury, przed wojną mieścił się Szpital Świętego Ducha. Powstały w latach 1857–1861 gmach został jednak zniszczony w czasie kampanii wrześniowej, a w 1944 r. zburzony.

W latach 1948–1953 obiekt odbudowano – początkowo znajdował się w nim Centralny Dom Kultury Warszawskiej Rady Związków Zawodowych, a następnie Warszawski Ośrodek Kultury. To właśnie w czasach, gdy budynek zajmowały Związki Zawodowe, w północnej ścianie holu i północnej ścianie tzw. Sali Elektorskiej umieszczono freski, ukazujące między innymi formy wypoczynku pracujących reprezentantów różnych zawodów.

Ich autorem był młody malarz Franciszek Kmita, który w latach 1947–1953 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – malarstwo u Jana Sokołowskiego, Eugeniusza Arcta i Michała Byliny, a grafikę pod okiem Andrzeja Rudzińskiego.

Utrzymane w socrealistycznym stylu malunki z czasem zaczęły jednak ulegać starzeniu pod wpływem naturalnych procesów. Aby przywrócić im dawny wygląd, Mazowiecki Instytut Kultury postanowił przeprowadzić prace konserwatorskie, które zostały zakończone jesienią 2022 r.

Malunki w Mazowieckim Instytucie Kultury są wyjątkowe, ponieważ niewiele podobnych prac z czasów PRL przetrwało we wnętrzach budynków
– powiedziała sprawująca nadzór nad pracami konserwatorka sztuki Marlena Kaczorowska.

Mazowiecki Instytut Kultury to instytucja regionalna, która swoim obszarem działania obejmuje całe województwo mazowieckie. Tak samo bliska jest nam Warszawa – stolica województwa, jej historia i kulturowe dziedzictwo. Odnowienie tych wyjątkowych malowideł to przejaw troski o historię Instytutu i zabytkowego budynku, w którym się mieści
– podsumowała Magdalena Ulejczyk, Dyrektorka Mazowieckiego Instytutu Kultury.

Fot. Franciszek Buchner

malunek ścienny przed renowacją przedstawiający grupę ludzi i traktor
malunek ścienny po renowacji przedstawiający grupę ludzi i traktor
malunek ścienny przed renowacją przedstawiający spawacza przy pracy
malunek ścienny po renowacji przedstawiający spawacza przy pracy
malunek ścienny przed renowacją przedstawiający dwóch mężczyzn trzymających plan miasta
malunek ścienny po renowacji przedstawiający dwóch mężczyzn trzymających plan miasta
malunek ścienny przed renowacją przedstawiający pracowników kolei przy ekspedycji paczek
malunek ścienny po renowacji przedstawiający pracowników kolei przy ekspedycji paczek

 

ZOBACZ: Repertuar MIK w grudniu 2022 r. w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl