Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Czy Józef K. był rzeczywiście niewinny? Nowe dowody w najsłynniejszym procesie w literaturze XX w. Ponowne przesłuchanie świadków i rekonstrukcja zdarzeń. SPEKTAKL ZA 1 ZŁOTY.

fotografia - przestraszony mężczyzna, na pierwszym planie tyły głów dwóch osób

Proces, Teatr Papahema. Fot. Bartek Warzecha

Proces. Rekonstrukcja
Teatr PAPAHEMA
13 marca 2023 r. (pon) 9:00 i 11:30 | Kulturalna Szkoła za Mazowszu
Czas trwania 60 min.
Spektakl dla klas 8 i szkół średnich
Po spektaklu – warsztaty

Przedstawienie tylko dla grup zorganizowanych w ramach projektu Kulturalna Szkoła na Mazowszu – bilety za 1 zł.
W sprawie biletów prosimy o kontakt z Kasą kulturalna.szkola@mik.waw.pl lub tel. 783 708 380.

O spektaklu

Dlaczego Józef K. został postawiony w stan oskarżenia? Czy w powieści Franza Kafki można doszukać się obciążających go zarzutów? Czy proces, który toczył się przeciwko niemu, był rzeczywiście – jak zwykło się uważać – całkowicie bezpodstawny i ujawniał jedynie mechanizmy funkcjonowania społeczeństwa, w którym biurokracja bierze górę nad empatią? Każda lektura powieści Kafki, każda jej inscenizacja jest w istocie wznowieniem procesu w sprawie Józefa K.

Twórcy Teatru PAPAHEMA postanowili nie tylko powołać kolejny proces, ale także wszcząć śledztwo – podjąć próbę rekonstrukcji zdarzeń oraz przesłuchać świadków w poszukiwaniu dowodów i poszlak. Być może taka perspektywa rzuci nowe światło postać najsłynniejszego oskarżonego w historii światowej literatury XX wieku.

Warsztaty

Po pokazie spektaklu aktorzy poprowadzą warsztat, podczas którego dostarczą uczestnikom wiedzy na temat budowania i odczytywania teatralnych znaków, a także podejmą dyskusję na temat aktywności obywatelskiej. Działania warsztatowe skupią się na zagadnieniu bierności, o którą – zadaniem realizatorów spektaklu „Proces. Rekonstrukcja” – można posądzić Józefa K. Młodzież będzie miała szansę skonfrontować postawę bohatera spektaklu z zagadnieniami współczesnego życia publicznego.

Uczestnicy warsztatów poszukają odpowiedzi na pytania:

  • Czy byłeś/aś świadkiem biernej postawy wobec cudzej krzywdy?
  • Jeśli tak, to co było jej powodem?
  • Czym jest postawa obywatelska?
  • Czy brak zaangażowania w sprawy publiczne jest biernością?
  • Jak budować społeczeństwo obywatelskie i na czym polega jego wartość?

 

Wykonawcy

  • tekst i współpraca reżyserska | Tomasz Kaczorowski
  • scenografia | Agnieszka Wielewska
  • muzyka | Natasza Topor
  • ruch sceniczny | Anna Sawicka-Hodun
  • reżyseria światła | Maciej Iwańczyk
  • obsada | Paulina Moś, Helena Radzikowska, Łukasz Borkowski, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel

Zrealizowano dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Białegostoku i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Recenzje

Oto jest problem, nad którym zastanawiają się młodzi twórcy błyskotliwej analizy Kafkowskiego Procesu. Czy poddawania się losowi, bierność to najlepsza postawa na realne zagrożenia? (…) Bardzo to zabawny i mądry spektakl. / Jerzy Doroszkiewicz, Kurier Poranny Białystok

Wreszcie aktorska gra – znakomita, zniuansowana, pełna dystansu do postaci. (…) Wariacja PAPAHEMY na temat Procesu wytrąca z wygodnego myślenia o dziele Kafki. Warto zobaczyć. / Monika Żmijewska, Gazeta Wyborcza Białystok

grafika - na szarym tle rysunki osobnych fragmentów ludzkiego ciała

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201