Usługa języka migowego

24 czerwca, Warszawa | Krytyka i Teoria Tańca panel 1; Izolacje i relacje, Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja II

Artykuł archiwalny

Krytyka i Teoria Tańca  panel 1 |  Izolacje i relacje | Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja II

Krytyka tańca jest jednym z niezbędnych elementów stymulujących rozwój publiczności. Jedną z funkcji krytyków jest pośredniczenie w obustronnej komunikacji między artystami i widzami. Rzetelna, profesjonalna krytyka tańca służy zarówno artystom, jak i widowni, która wiedzę o tańcu i kompetencje odbiorcze zdobywa w dużej mierze właśnie poprzez lekturę recenzji i relacji wspierających rozumienie i percepcję tańca, dyskusje tematyczne wokół problemów i tematów poruszanych w spektaklach tanecznych, a także wypowiedzi samych twórców o ich metodyce pracy, inspiracjach i konceptach choreograficznych.

Mamy zatem przyjemność zaprosić na pierwszy panek eksperci w ramach działań Krytyki i Teorii Tańca realizowanej w projekcie Centralnej Sceny Tańca w Warszawie edycja II.

Natomiast o godzinnie 19:00 będzie można skonfrontować własne teoretyczne refleksje po panelu ze spektaklami na żywo w ramach działań Sceny CST.

  • Tytuł panelu: Izolacje i relacje
  • Zespół ekspercki: Barbara Baran, dr Liwia Bargieł, Hanna Raszewska-Kursa
  • Daty realizacji: 06.2021
  • Godzina: 18:00-18:40
  • Miejsce: Sala widowiskowa w Mazowieckim Instytucie Kultury przy ulicy Elektoralnej 12

IZOLACJE I RELACJE

Różne formy izolacji są dominującym doświadczeniem dla większości ludzi w 2020 i 2021 roku. Podczas panelu dyskusyjnego grono eksperckie podejmie refleksję wokół wpływu różnie rozumianego odosobnienia na funkcjonowanie człowieka – czy to związku ze sztuką, czy poza nią. 

Czy rzeczywiście, jak może się wydawać, ludzkość doświadcza pandemicznej izolacji wspólnotowo? Czy strategie radzenia sobie z nią, bądź korzystania z jej potencjału, są uniwersalne?  Jakie odzwierciedlenie znajduje izolacja – nie tylko związana z pandemią – w naszych osobowościach, zachowaniach i w twórczości artystycznej? Jakie ślady pozostawia na scenach i widowniach?

W rozmowie wezmą udział: teoretyczka tańca, artystka-pedagożka oraz psycholożka i seksuolożka. Wspólnie poszukają odpowiedzi na pytanie, jak izolacja naznacza ludzką codzienność i twórczość, ale nie obiecują, że dojdą do jednoznacznych wniosków. Być może spotkanie różnych perspektyw przyniesie kolejne pytania, prowadzące do jeszcze dalszych poszukiwań. 

BARBARA BARAN

– psycholożka, seksuolożka, członkini zarządu Fundacji SEXED.PL zajmującej się edukacją seksualną. Stypendystka Wolnego Uniwersytetu w Brukseli, współautorka międzynarodowych publikacji. Należy do sieci liderek i liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, m.in. ze Społecznym Komitetem ds. AIDS, Amnesty International. Opiekunka merytoryczna książki Rozmowy Anji Rubik o dojrzewaniu, miłości i seksie oraz wszystkich treści i projektów Fundacji SEXED.PL. Codziennie wspiera osoby zgłaszające się do Fundacji po pomoc.

DR LIWIA BARGIEŁ

– tancerka, choreografka, absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Doktor sztuki w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Wykładowczyni na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako tancerka wystąpiła min. w spektaklach Carolin Finn, Guilherme Bothelo, Macieja Kuźmińskiego, Hygina Delimata, Mikołaja Mikołajczyka, Tomka Ciesielskiego, Uli Sickle, Elwiry Piorun. Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych Joanna Szalona. Królowa, Tragedia Jana X (reż. W. Raźniak), Opowiadanie Brazylijskie (reż. M. Hycnar), Demon Teatru, czyli mniejsza o to (reż. A. Domalik), Wiedźmin (reż. W. Kościelniak). Reżyserka spektakli teatralnych: Iluminacje, Witzelsucht, Szron/Frost, Body Bank oraz wspólautorka spektakli interdyscyplinarnych i instalacji: Pozycja początkowa-wertykalna, Nullpunkt, Treatise (zamówienie Warszawskiej Jesieni 2016).  Obecnie współtworzy  z artystą wizualnym Bartłomiejem Kiełbowiczem cykl prac video, oraz działań performatywnych Pandemobook.

HANNA  RASZEWSKA-KURSA

– badaczka i krytyczka tańca. Publikuje teksty w prasie drukowanej i elektronicznej (m.in. taniecPOLSKA.pl, „nietakt!t. Inne strony teatru”, teatralny.pl), a także artykuły naukowe w monografiach i czasopismach. Autorka m.in. książki Teorii tańca w polskiej praktyce (napisanej w ramach stypendium MKiDN, wydanej w ramach Programu wydawniczego IMiT), redaktorka monografii Taniec w Warszawie – społeczeństwo, edukacja, kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2018 (wydanej przez Fundację Artystyczną PERFORM i Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’). Uczestniczka i gospodyni paneli dyskusyjnych. Prowadzi rozmowy pospektaklowe w formule tradycyjnej i w formułach eksperymentalnych, w zależności od potrzeb publiczności. Prezeska Fundacji „Myśl w Ciele”, założycielka Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej.

Kuratorka działu Krytyki i Teorii Tańca: Paulina Święcańska
Wydarzenie realizowane w ramach projektu Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja II
Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM i Mazowiecki Instytut Kultury
Współfinansowanie: Miasto Stołeczne Warszawa

(Opracowanie materiału: Fundacja Artystyczna PERFORM)

grafika: brązowa plansza z napisem krytyka i teoria tańca

Zapraszamy też na…
Scena CST wieczór 1 – Izolacja, Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja II
24 czerwca

brązowa plansza graficzna z napisem scena cst

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201